ASŠŠZS kritizuje poslanecký návrh novely Školského zákona.

Stanovisko ASŠŠZS novely v časti Experimentálne overovanie:

Navrhovatelia Eva Smolíková, Štefan Zelník a Tibor Bernaťák a Jaroslav Paška navrhujú zmeniť súčasnú úpravu experimentálneho overovania a zmeniť ho na „odbornú úlohu, ktorú ministerstvo školstva rieši s príslušnými priamo riadenými organizáciami, vysokými školami a inými odbornými inštitúciami a ktorej obsah, priebeh a hodnotenie nemá byť ovplyvňované záujmom konkrétnej fyzickej osoby alebo právnickej osoby poskytujúcej výchovu a vzdelávanie na jeho výsledku, čomu sa ani v režime osobitného druhu správneho konania nedá zabrániť.“ V dôvodovej správe uvádzajú, že výsledky experimentálneho overovania, ktoré preukázali prínos pre výchovno-vzdelávací proces a  sú v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona, môžu byť implementované všeobecne, nie iba exkluzívne pre iniciátora experimentálneho overovania. V prípade návrhov experimentálneho overovania nových odborov vzdelávania pre odborné vzdelávanie a prípravu sa v dôvodovej správe uvádza, že je potrebné, aby bol podnet podaný vecne príslušnou stavovskou alebo profesijnou organizáciou alebo príslušným ministerstvom z dôvodu, že iba organizácie sveta práce a príslušné orgány štátnej správy vedia objektívne zhodnotiť potreby a požiadavky trhu práce a zadefinovať požiadavky na nové odbory vzdelávania. Navrhovaná úprava podľa dôvodovej správy ponecháva priestor na dohodnutie podrobností o uskutočnení experimentálneho overovania vrátane finančného zabezpečenia na odborného garanta a školu alebo školské zariadenie, v ktorom sa hypotézy v súlade s predmetom a cieľom experimentálneho overovania budú overovať a ustanovuje transparentné zverejňovanie podmienok a výsledkov experimentálneho overovania.

Novela v predloženom znení podľa nás:

– výrazne obmedzuje predmet experimentálneho overovania len na experimentálne overovanie výchovno-vzdelávacieho programu školy a školského zariadenia, foriem a organizácie výchovy a vzdelávania v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania – nedáva tým priestor na overovanie nových cieľov a princípov výchovy a vzdelávania a v prípade overovania výchovno-vzdelávacieho programu školy a školského zariadenia v rozpore s dôvodovou správou obmedzuje overovanie exkluzívne pre iniciátora experimentálneho overovania.

– vynecháva v zákone pôvodný cieľ experimentálneho overovania ako rámca pre rozhodovanie MŠ SR o uplatnení jeho výsledkov – získať alebo overiť v praxi poznatky, skúsenosti, podnety, implementáciu poznatkov a skúseností na zmeny a obnovu pedagogických dokumentov, na vytvorenie alternatívnych vzdelávacích programov alebo výchovných programov, overovanie zahraničných modelov, prípadne ich uplatnenie na podmienky škôl a školských zariadení podľa tohto zákona, príp. podnetov na zmenu legislatívy

– významne obmedzuje okruh oprávnených osôb, ktoré môžu podať návrh na experimentálne overovanie nového študijného alebo učebného odboru v stredných odborných školách; v prípade návrhov experimentálneho overovania nových odborov vzdelávania pre odborné vzdelávanie a prípravu sa v dôvodovej správe uvádza, že je potrebné, aby bol podnet podaný vecne príslušnou stavovskou alebo profesijnou organizáciou alebo príslušným ministerstvom zo zavádzajúceho dôvodu, že iba organizácie sveta práce a príslušné orgány štátnej správy vedia objektívne zhodnotiť potreby a požiadavky trhu práce a zadefinovať požiadavky na nové odbory vzdelávania.

–  centralizuje rozhodovanie a riadenie experimentálneho overovania, jeho návrhov, prípravy a realizácie výlučne do rúk zamestnancov ministerstva a pri určovaní odborných garantov zužuje okruh na pracovníkov jeho priamoriadených organizácií, VŠ a výhradne verejných výskumných inštitúcií; vynecháva princíp partnerskej spolupráce so zriaďovateľmi, riaditeľmi, školami, garantmi a inými fyzickými a právnickými osobami a nahrádza ho netransparentným direktívnym protiústavným modelom

–  vylučuje správne konanie z rozhodovania MŠ SR o návrhu, procese a uplatnení výsledkov experimentálneho overovania vedúceho ku vydaniu transparentného odôvodneného a tým i preskúmateľného správneho rozhodnutia, – nezrozumiteľne stanovuje, že MŠ SR vo svojej správe zverejní aj informácie o možnosti využitia experimentálneho overovania bez transparentného a jednoznačného uvedenia subjektu, ktorý o tomto najdôležitejšom kroku v zmysle platnej legislatívy rozhodne kvalifikovaným spôsobom na základe posúdenia platnej legislatívy i výsledkov experimentu. Vystavuje tak celé experimentálne overovanie riziku, že bude netransparentne ovplyvňované rôznymi vplyvmi. Správne konanie je t.č. jediným nástrojom zabezpečenia transparentnosti v tejto  oblasti.

MŠ SR by v prípade prijatia novely netransparentne a bez možnosti voľby zo strany zriaďovateľov, škôl či garantov mocensky určovalo nielen to, kto a čo bude experimentálne overovať za peniaze koho, ale aj to, čo a ako sa bude v rámci experimentálneho overovania hodnotiť a kto bude hodnotiť bez jasnej – v zákone pomenovanej – možnosti preskúmavania zákonnosti a zmysluplnosti jeho postupu. Vytvára sa tak priestor na  lobbing, korupciu a politické vplyvy na úkor odbornosti, transparentnosti a najmä na úkor inovácií v slovenskom školstve.

     Vzhľadom k uvedenému žiadame, aby navrhovatelia stiahli predmetný návrh novely školského zákona z rokovania Národnej rady SR a to ešte v 1. čítaní s odôvodnením, že sa je potrebné venovať detailnejšie súčasnej praxi ohľadom tejto témy, ktorej riešenie si vyžaduje skôr zákonné dodržiavanie súčasného zákonného postupu ako zmenu legislatívy.

Ďalšie správy k téme:

20. január 2021

Budúci týždeň sa pokračuje v rovnakom režime vzdelávania ako doteraz. Hraničným termínom je 1. február, kedy by mal začať fungovať covidový automat, nástup žiakov 2. stupňa ZŠ a SŠ bude podmienený negatívnym testom . Zriaďovatelia - MŠ, ŠKD Minister školstva Branislav...

13. január 2021

Očakávané: Vláda SR dnes prerokuje aj Vyhodnotenie plnenia opatrení Koncepcie práce so športovo talentovanou mládežou na roky 2015 –2020 Členom ASŠŠZS (sekcia ZUŠ) posielame informácie o možnosti podpory udržania zamestnanosti počas mimoriadnej situácie.   Čo sa...

12. január 2021

Online diskusia združenia Veda pomáha: Školstvo počas pandémie o roku 2020 v školách a keho dôsledkoch, ako aj o pohľade do budúcnosti počas pandémie covid-19.   Čo sa práve deje

MŠVVaŠ SR: Otázky a odpovede k povinnému predprimárnemu vzdelávaniu

Od 1. septembra 2021 je povinné predprimárne vzzdelávanie pre všetky deti, ktoré k 1. 9. 2021 dovŕšia 5. rok života. Ministerstvo pripravilo súhrnný materiál najčastejších otázok a odpovedí, ktorými usmerňuje rodičov, učiteľov, riaditeľov i zriaďovateľov materských...

11. január 2021

Minister školstva B. Gröhling informoval o ďalších investíciách do školstva so zameraním sa na digitalizáciu základných škôl, dotácie školským knižniciam a školským jedálňam. Pedagógovia sa môžu prihlasovať na kvalifikačné vzdelávanie na stránke Metodicko-poradenského...

10. január 2021

V diskusii V politike na TA3 (od 11.00 h) sa zúčastní aj minister školstva Branislav Gröhling (SaS). Čo sa práve deje

T. Sedláček: Cieľom študentov je hádať sa so mnou

Zamyslenie populárneho českého ekonóma a vysokoškolského pedagóga nad spôsobom učenia, súčasnými trendami vo vzdelávaní a o celoživotnom vzdelávaní. Myslím si, že to by mala byť rola vzdelávania všeobecne: vziať skutočne každého, kto má sebamenší záujem, a učiť tak...

8. január 2021

Minister školstva B. Gröhling vydal rozhodnutie 2021/9418:2-A1810 s platnosťou od 11. januára 2021 o mimoriadnom prerušení školského vyučovania v školách a prevádzky školských zariadení a zabezpečení dištančného vzdelávania. MŠVVaS SR aktualizovalo materiál „Návrat do...

7. január 2021

"Naším cieľom je, aby sme učiteľov a riaditeľov odbremenili a dali im tak viac času na venovanie sa žiakom. V druhej fáze debyrokratizácie budeme novelizovať zákony a tu pocítia zmeny najmä stredné školy." Branislav Gröhling, minister školstva, vedy, výskumu a športu...

Pin It on Pinterest

Share This