PhDr. Jana MERAŠICKÁ
Jana Merašická je absolventka poradenskej a školskej psychológie Filozofickej fakulty UK ako aj odboru špeciálnej pedagogiky pre zrakovo postihnutých Pedagogickej fakulty UK. Je terapeutka, lektorka a špecialistka na ADHD s klinickou praxou v zdravotníctve.
Odborné začiatky a vznik súkromného centra
Prvé skúsenosti s prácou s deťmi nadobudla ako učiteľka v Materskej škole, neskôr ako psychologička v Špeciálnej základnej škole v Topoľčanoch. Tu v r. 2004 založila Súkromné centrum poradenstva a prevencie (vtedy Detské integračné centrum) a o 4 roky neskôr Súkromnú špeciálnu materskú školu pre deti so zdravotným postihnutím. V r. 2006 absolvovala študijný pobyt v Centre pre zrakovo postihnutých v Holandsku a ukončila vzdelávanie ako terénny špeciálny pedagóg s možnosťou diagnostiky detí v ich prirodzenom prostredí. Tieto skúsenosti boli jedinečné v oblasti špeciálneho školstva a priniesli už v tej dobe základné prvky inklúzie a rešpektu detí so špeciálnymi potrebami. Okrem riadiacej činnosti v Súkromnom centre poradenstva a prevencie sa zameriava na praktizovanie terapeutických programov. V r. 2018 absolvovala výcvik v Spojených štátoch amerických a priniesla novú terapeutickú metódu aj na Slovensko.
Expertíza k inklúzii na ministerstve
Od r. 2022 pracovala ako riaditeľka odboru inklúzie, poradenstva a prevencie v pozícii generálny štátny radca na MŠVVaŠ SR. Je spolutvorkyňa legislatívy jednej z najzásadnejších reforiem Plánu obnovy a odolnosti – Komponentu 6. Gestorka vytvorenia systému právne nárokovateľných podporných opatrení zakomponovaných v novele školského zákona od mája 2023. Táto zmena predstavuje v histórii inklúzie Slovenska najzásadnejšie redefinovanie a rozšírenie podpory deťom so špeciálnymi potrebami podľa ich opodstatnenej potreby. Po práci na ministerstve školstva sa v auguste 2024 vrátila do domovského centra poradenstva a prevencie, rozšírila ho o elokované pracovisko a naďalej presadzuje myšlienku vytvárania optimálnych podmienok pre deti so zdravotným znevýhodnením v zmysle inklúzie, rešpektu a ich individuálneho rozvoja. Aj nad rámec každodennej poradenskej práce sa venuje osobám s traumou a emocionálnymi problémami, podpore a inklúzii sociálne najzraniteľnejších skupín ako aj facilitovaniu procesov zmierenia medzi sociálnymi, náboženskými a etnickými skupinami. Má na srdci zmierňovanie napätia medzi znepriatelenými stranami. Pracovala s holokaust preživšími priamo v Izraeli a spoluorganizovala pietny akt ministerstva školstva za prijatie židovského kódexu a perzekúciu učiteľov a detí židovského pôvodu.
Ako sama hovorí: „Chcela by som byť celým svojim bytím „inštrumentom“, ktorý prináša radosť, pokoj, a zmierenie do vzťahov, cením si autenticitu a transparentnosť a túžim ju tiež povzbudzovať u iných“.