Experimentálne overovanie je jednou z najdôležitejších súčastí fungovania mnohých súkromných škôl, ktoré sú vlajkovou loďou v dynamickom zavádzaní inovácií do vzdelávacieho systému. Vďaka experimentálnemu overovaniu na Slovensku v súčasnosti fungujú napr. Montessori a waldorfské systémy, integrované tematické vyučovanie, Daltonský plán, Feuersteinova metóda a mnoho iných projektov a študijných či učebných odborov, ktoré by inak nevznikli a ďalšie školy by ich nemohli prevziať.

Experimentálne overovanie obsahu, metód a foriem vyučovania pod odbornou garanciou vysokoškolských pedagógov alebo Štátneho pedagogického ústavu bolo a je spravidla výsledkom symbiózy motivácie riaditeľa a kolektívu nadšencov a expertov a času, ktorý nad rámec úväzku venujú téme. Financovanie celého procesu je spravidla výsledkom podpory nimi vypracovaných kvalitných projektov z nadácií či fondov alebo priamo z rozpočtu súkromných škôl. Sú to zabehané procesy, ktoré nie sú závislé na štátnom rozpočte.

Poslanecká novela Zákona 245/2008 Z.z. Školského zákona, s výrazným obmedzením experimentálneho overovania obsahu, foriem a metód vyučovania, ktorým sa do systému vzdelávania dostávali pedagogické inovácie alebo nové študijné či učebné odbory, sa má bez konzultácií so zainteresovanými aktérmi a bez možnosti pripomienok zo školskej praxe priamo schvaľovať v Národnej rade SR.

Poslanecká novela Zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov

„Osobne ma návrh nahneval, pretože to považujem za zrušenie jedinej oficiálnej možnosti, ako inovovať pedagogickú prax „zdola“, z vlastnej iniciatívy učiteľov a učiteliek v praxi, často v spolupráci s odborníkmi, ktorí sa téme venujú na expertnej úrovni. Súčasne, nie som presvedčená, že na ministerstve sú dostatočné personálne kapacity na odborné prideľovanie garantov a na vytváranie systematickej a vzájomne obohacujúcej spolupráce materských, základných a stredných škôl s učiteľskými vysokými školami.“

Chceme poznať Váš názor

Vyplnenie dotazníka k experimentálnemu overovaniu (EO) Vám zaberie iba niekoľko minút, ale veľmi pomôže pri pripomienkovaní legislatívneho návrhu novely Školského zákona.

Ak experimentálne overovanie nerealizujete, ale chceli by ste pri presadzovaní pedagogických inovácií pomôcť inak, napíšte nám prosím, a krátko popíšte, akým inováciám v školstve sa venujete.

Naše skúsenosti s inováciami

8 + 12 =

So smútkom v duši spomíname na pána docenta Zabáka

doc. Ing. Zoltán Zabák, PhD., zriaďovateľ a riaditeľ Súkromnej strednej odbornej školy HOST, Pionierska 15, Bratislava Pred niekoľkými dňami sme sa dozvedeli, že aj naše rady Asociácie navždy opustil doc. Ing. Zoltán Zabák, PhD., zriaďovateľ a riaditeľ Súkromnej...

BEDEKER ZRIAĎOVATEĽA/RIADITEĽA: ABC krízového manažmentu

Čo pre nás, v súkromnom školstve, mení súčasná kríza? Ako sa na ňu pripraviť a aké prvé kroky urobiť? Ako pracovať s vlastnými emóciami, ako nájsť v sebe krízového manažéra a čo v kríze očakáva môj tím? Ktoré procesy a konkrétne postupy mi pomôžu v čase krízy? Aj na...

MÉDIÁ: E. Ohraďanová a Ľ. Andrássy ku kvalite súkromných škôl

RTVS / Z prvej ruky, 22. február 2024, 12.30 h Téma: Kontrola financovania súkromných škôl Hostia: ĽUBOMÍR ANDRASSY, Predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR; EVA OHRAĎANOVÁ, Prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení Moderuje Juraj Jedinák ANOTÁCIA:...

Stanovisko ASŠŠZ k vyjadreniu predsedu NKÚ ku kontrole stredných škôl

Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky (NKÚ) 9. februára 2024 zverejnil výsledky kontroly NKÚ, ktorými preveroval deväť súkromných stredných škôl za obdobie rokov 2020 až 2022. Ako kľúčové zistenie v úvode tlačovej správy uviedol: "Fiktívne počty žiakov,...

Pin It on Pinterest

Share This