Rezortný informačný systém (RIS) – Ako na to? bol názov pracovného seminára 20. októbra 2017 v Bratislave, ktorý pre zriaďovateľov a riaditeľov súkromných škôl pripravila Asociácia súkromných škôl a školských zariadení Slovenska. Medzi 30 účastníkmi z rôznych častí Slovenska bola aj zástupcovia štátnych a cirkevných škôl. Seminár viedol RNDr. Július Ertl, riaditeľ Odboru správy rezortných údajov, MŠVVaŠ SR, ktorý predstavil systém, niektoré problémy zo septembrového zberu dát a z nich zhrnul niekoľko odporúčaní pre školy. Prezentácia prešla plynulo do obojstranne užitočného dialógu, v ktorom dostával spätnú väzbu prameniacu zo skúseností účastníkov seminára.

Prvá pomoc s vypĺňaním údajov – Často kladené otázky

Veľa otázok smerovalo k veľmi konkrétnym problémom – najčastejšie z nich sú zverejnené na podstránke Často kladené otázky. Ak na tejto podstránke nenájdete odpoveď, na spodnej časti je preklik na Kontaktujte nás – formulár na helpdesk, kde odpovedajú na jednoduchšie problémy a zisťujú odpovede na komplikovanejšie problémy.

Odpovede na ďalšie otázky zo seminára

Niekoľkí záujemcovia expertovi Júliusovi Ertlovi poslali písomné otázky, ktoré prinášame aj s odpoveďami:

Bude možné z RIS-u priamo, bez ďalšieho zadávania zo strany škôl, tvoriť štatistické výstupy, sumárne prehľady pre zostavy kvalifikovanosť pedagogických pracovníkov?

Nasledujúce zisťovanie kvalifikovanosti pedagogických pracovníkov by malo byť robené z údajov RISu. Zatiaľ jediná vec, čo sa neprenáša do RISu sú jednotlivé predmety, ktoré pedagogický  zamestnanec učí, ostatné položky pre zisťovanie klasifikovanosti už do RISu idú.

Podobne aj pre ostatné štatistické výkazy sa bude prechádzať k ich nahradzovaniu údajmi z RISu. Trend by mal byť podobný ako tento rok výkaz V4 – jednotkové údaje čo už existujú v RISe sa použijú na agregované  tabuľky a tie veci z výkazu čo sa ešte nezbierajú, resp. ich nemá zmysel zbierať sa zozbierajú v „doplnkovom“ zbere.

Prečo nemôžu byť emailové schránky v „rukách“ Google-tak ako to majú v Česku? Bezplatné, každý žiak učiteľ majú 15 GB, vlastná doména…

Veľa slovenských škôl má emailové schránky na Gmail.com, takisto veľa riaditeľov a zástupcov riaditeľov. Ministerstvo zatiaľ nijako neobmedzuje nikoho v tom, kde má mailovú schránku. Je možné, že v blízkej budúcnosti školy s právnou subjektivitou budú musieť využívať aj e-schránku na slovensko.sk (to je ale vec iných inštitúcií a nie ministerstva), ale stále si môžu presmerovať poštu odtiaľ inam. Problémom by mohlo byť ukladanie osobných údajov žiakov/zamestnancov školy na úložiskách mimo SR – ak sa Google, OneDrive, dropbox a pod. nepoužívajú na takéto účely, tak tomu podľa mňa nikto nebráni.

V aSc agende, v zalozke RIS, su okrem ineho kolonky ISCO a KZAM. Tam si mozeme vybrat, ci je niekto ucitel 1. alebo 2. stupna. Vacsinou je jednoduche to vyplnit. Zaujimaju nas ale pripady  – ca v tychto pripadoch ma napisat do kolonky KZAM a co do kolonky ISCO?

  • ak je niekto vystudovany ucitel 2. stupna, ale uci na 1. stupni, resp. naopak

Aktuálne pracovné zaradenie zamestnanca (1. stupeň)

  • ak je niekto vystudovany ucitel 2. stupna a uci cast uvazku na 1. a cast na 2. stupni, resp. naopak.

To, kde má väčší úväzok

Ak zamestnanec, napr. metodik, manazer, recepcna nema uvazok na ucenie, nedovoli to odoslat ich udaje. Ako sa to ma riesit?

Dať mu 0,01 hodín úväzku.

Ked odosielame v septembri RIS, chybaju vzdy u vsetkych novych ziakov ciselniky obci. Da sa niekde nastavit, aby vsetky akceptovalo? Daju sa niekde vygenerovat automaticky obec a ciselnik pri mestskych castiach Bratislavy? Lebo zatial sme mestske casti rucne dohladavali podla ulic. Pomohlo by, keby to automaticky urobilo aSc (resp. RIS).

Podľa mňa by sa to malo dať – ale toto je otázka na asc. RIS to robiť nemôže (lebo existuje veľa ulíc v rôznych mestách, napr. Štefánikova), ale asc by to mohla robiť, keby si užívateľ niekde nastavil, že chce doťahovať podľa ulíc mestské časti Bratislavy/Košíc a iné mestá nepoužíva.

Otázka k prednastaveniu mestských častí bola následne odoslaná aSc aj ŠEVTu.

Pin It on Pinterest

Share This