PaedDr. Viera GROHOVÁ

PaedDr. Viera GROHOVÁ

PaedDr. Viera GROHOVÁ

Viera Grohová je predsedníčka Fóra proaktívnych škôl, charizmatická pedagogička a riaditeľka, ktorá vidí potenciál každého dieťaťa a preto sa neúnavne venuje inováciám vo vzdelávaní.

Profesionálna dráha

Počas svojej kariéry pôsobila ako učiteľka, školská inšpektorka a neskôr ako riaditeľka Spojenej školy na Letnej ulici v Poprade, ktorá vynikala jedinečným konceptom spojenia Základnej školy s materskou školou a so základnou umeleckou školou. Experimentálnym vzdelávacím programom „Škola pre každého žiaka – škola na každý deň“ kládla dôraz na individualizovaný prístup k potrebám žiakov, ich záujmy, sebariadenie, komunikačné a sociálne zručnosti. Pravidelne organizovala podujatia navštevované stovkami pedagógov zamerané na zdieľanie skúseností s vlastným stále aktualizovaným didaktickým dizajnom. Pod jej vedením bola škola ocenená ako príklad dobrej praxe v projekte EDURAT.

Súčasné aktivity

Viera Grohová stálou aktualizáciu svojich poznatkov a záujmom o rozvoj pedagogickej praxe v zahraničí (Holandsko, Fínsko, Česko, USA…) neprestáva prekvapovať svojich kolegov spolupútnikov novými prvkami mozaiky poznania nútiac všetkých hlbšie a v súvislostiach myslieť. Aktuálne pracuje v Národnom inštitúte vzdelávania a mládeže ako konzultantka, poradkyňa a metodička pre školy zapojené do pilotného overovania nových rámcových učebných plánov a štandardov.

Za jej významný prínos v oblasti vzdelávania a inšpirujúce vedenie študentov získala titul Učiteľská osobnosť roka 2009 a v roku 2012 získala čestné uznanie sv. Gorazda za svoje prínosy v oblasti vzdelávania.

Ing. Juraj DROPPA

Ing. Juraj DROPPA

Ing. Juraj DROPPA

Juraj Droppa je zriaďovateľ Súkromnej základnej školy – Škola u Filipa v Banskej Bystrici, ktorá ponúka moderný prístup k vzdelávaniu, spájajúc formálne a neformálne vzdelávanie, pričom podporuje rozvoj múdrych, dobrých a aktívnych žiakov.

Profesionálna dráha

Začínal ako zriaďovateľ, neskôr ako manažér a v súčasnosti pôsobí aj ako mentor Regionálneho centra podpory učiteľov Liptov. Školstvu sa venuje viac ako 21 rokov. Baví ho prijímať výzvy, prekonávať prekážky, reagovať na potreby detí a búrať mýty vo vzdelávaní. Vo svojej práci kladie dôraz na prispôsobenie školy potrebám detí, a jeho cieľom je prispieť k pozitívnej zmene vo vzdelávacom systéme prostredníctvom praktických a inovatívnych riešení. Tak ako Škola u Filipa, je aj Juraj férový voči svojmu okoliu, flexibilný na zmeny, ktoré život prináša, vtipný (keďže svoje hodiny občianskej výchovy začína vždy vtipom) a tiež formujúci, pretože prispieva k zdravému formovaniu osobnosti detí. So žiakmi, učiteľmi a rodičmi komunikuje vždy otvorene a pravdivo, pretože to považuje za základ dobrých vzťahov.

Vzor občianskeho prístupu

Okrem jeho profesijných a osobnostných kvalít je potrebné oceniť jeho aktívnu participáciu v živote školy. Zúčastňuje sa jarných brigád pri úprave okolia školy, ale dokáže sa s učiteľmi a rodičmi zabaviť aj na Plese ŠuFky, a tiež variť guláš pre deti, rodičov a učiteľov na každoročnom splave školy. Je prítomný nielen na rodičovských stretnutiach tried, ale aj na spoločných stretnutiach rodičov na “Čaji u Filipa”, kde sa diskutuje o témach, ktoré prinášajú rodičia alebo učitelia. Miluje knihy a je pravidelným aktívnym účastníkom v prednese prózy a poézie. Nie je členom poroty. Naopak, aj on, tak ako deti, spamäti recituje úryvok z detskej literatúry.
Stráži hodnoty školy a svojimi nápadmi zlepšuje prostredie a procesy každodenného života svojich žiakov a celej školy.

Ing. Beáta MITICKÁ

Ing. Beáta MITICKÁ

Ing. Beáta MITICKÁ

Beáta Mitická je zakladateľka a riaditeľka Súkromnej strednej odbornej školy v Poprade a spoluzriaďovateľka Tatranskej akadémie, neziskovej organizácie zameranej na podporu vzdelávania, výchovy a inovácií.

Aktivity aj v medzinárodnom kontexte

Má rozsiahle skúsenosti s vedením vzdelávacích projektov a vývojom moderných učebných osnov. Je autorkou a spoluautorkou 6-tich študijných odborov pre stredné odborné školy. Jej práca zahŕňa koordináciu programov ako je Cisco Networking Academy či Cambridge English study a zavádzanie inovatívnych odborov, vrátane štúdia inteligentných technológií a informačných technológií, ktoré reflektujú potreby trhu a digitálnu transformáciu.

Angažuje sa v projektoch financovaných zo zdrojov EÚ zameraných na e-learning, modernizáciu vzdelávacieho procesu a podporu profesijného rozvoja. Jej práca prispela k vytvoreniu vzdelávacích programov s možnosťou získania medzinárodných certifikátov, čo zvyšuje konkurencieschopnosť študentov na trhu práce.

Škola je jej vášňou

Jej škola pre ňu nie je len prácou, ale aj vášňou. Vytvorila z nej miesto, na ktorom vznikajú celoživotné priateľstvá a už aj manželstvá. Miesto, na ktoré všetci radi spomínajú a kde sa radi vracajú. Sama hovorí, že študenti si môžu aj vymýšľať, aj robiť chyby, aj hľadať samých seba, lebo o tom je stredná škola.

Jej minuloročný absolvent ju charakterizoval hovorí: „Naša pani riaditeľka je ľudská a príjemná, má skvelý vzťah k žiakom a učiteľom, je cieľavedomá a chce urobiť pre školu a žiakov len to najlepšie. Je empatická a asi všetci vnímajú ako cez prestávky chodí po škole a zaujíma sa o žiakov. Neuveriteľne sa teší aj z malého úspechu, chodí so študentami na súťaže, robí im konzultanta.“

A čo nej hovoria kolegovia? Je to človek na správnom mieste, je energická a inšpiratívna, ľudská a vždy ochotná človeka si vypočuť a poradiť. Je ale aj prísna a dôsledná a chce aby sa úlohy plnili na 100 %. Od žiakov chce, aby sa nielen učili, ale o učive aj rozmýšľali a pochopili ho. Je to človek, ktorý vytvára prostredie, kde učitelia a žiaci môžu kráčať s dobou a my sa na ňu môžeme vždy spoľahnúť.

Za mimoriadne úspechy vo svojej riadiacej a pedagogickej práci bola ministrom školstva ocenená medailou sv. Gorazda a nominovaná na cenu „Manažér roka“ v oblasti vzdelávania.

PhDr. Jana MERAŠICKÁ

PhDr. Jana MERAŠICKÁ

PhDr. Jana MERAŠICKÁ

Jana Merašická je absolventka poradenskej a školskej psychológie Filozofickej fakulty UK ako aj odboru špeciálnej pedagogiky pre zrakovo postihnutých Pedagogickej fakulty UK. Je terapeutka, lektorka a špecialistka na ADHD s klinickou praxou v zdravotníctve.

Odborné začiatky a vznik súkromného centra

Prvé skúsenosti s prácou s deťmi nadobudla ako učiteľka v Materskej škole, neskôr ako psychologička v Špeciálnej základnej škole v Topoľčanoch. Tu v r. 2004 založila Súkromné centrum poradenstva a prevencie (vtedy Detské integračné centrum) a o 4 roky neskôr Súkromnú špeciálnu materskú školu pre deti so zdravotným postihnutím. V r. 2006 absolvovala študijný pobyt v Centre pre zrakovo postihnutých v Holandsku a ukončila vzdelávanie ako terénny špeciálny pedagóg s možnosťou diagnostiky detí v ich prirodzenom prostredí. Tieto skúsenosti boli jedinečné v oblasti špeciálneho školstva a priniesli už v tej dobe základné prvky inklúzie a rešpektu detí so špeciálnymi potrebami. Okrem riadiacej činnosti v Súkromnom centre poradenstva a prevencie sa zameriava na praktizovanie terapeutických programov. V r. 2018 absolvovala výcvik v Spojených štátoch amerických a priniesla novú terapeutickú metódu aj na Slovensko.

Expertíza k inklúzii na ministerstve

Od r. 2022 pracovala ako riaditeľka odboru inklúzie, poradenstva a prevencie v pozícii generálny štátny radca na MŠVVaŠ SR. Je spolutvorkyňa legislatívy jednej z najzásadnejších reforiem Plánu obnovy a odolnosti – Komponentu 6. Gestorka vytvorenia systému právne nárokovateľných podporných opatrení zakomponovaných v novele školského zákona od mája 2023. Táto zmena predstavuje v histórii inklúzie Slovenska najzásadnejšie redefinovanie a rozšírenie podpory deťom so špeciálnymi potrebami podľa ich opodstatnenej potreby. Po práci na ministerstve školstva sa v auguste 2024 vrátila do domovského centra poradenstva a prevencie, rozšírila ho o elokované pracovisko a naďalej presadzuje myšlienku vytvárania optimálnych podmienok pre deti so zdravotným znevýhodnením v zmysle inklúzie, rešpektu a ich individuálneho rozvoja. Aj nad rámec každodennej poradenskej práce sa venuje osobám s traumou a emocionálnymi problémami, podpore a inklúzii sociálne najzraniteľnejších skupín ako aj facilitovaniu procesov zmierenia medzi sociálnymi, náboženskými a etnickými skupinami. Má na srdci zmierňovanie napätia medzi znepriatelenými stranami. Pracovala s holokaust preživšími priamo v Izraeli a spoluorganizovala pietny akt ministerstva školstva za prijatie židovského kódexu a perzekúciu učiteľov a detí židovského pôvodu.

Ako sama hovorí: „Chcela by som byť celým svojim bytím „inštrumentom“, ktorý prináša radosť, pokoj, a zmierenie do vzťahov, cením si autenticitu a transparentnosť a túžim ju tiež povzbudzovať u iných“.

akad. maliar Bohumil BAČA

akad. maliar Bohumil BAČA

akad. maliar Bohumil BAČA

Bohumil Bača je významnou osobnosťou v oblasti umeleckého vzdelávania na Slovensku. Jeho prínos spočíva najmä v modernizácii a rozvoji študijných programov na stredných a vyšších umeleckých školách, ktoré reagujú na potreby kreatívneho priemyslu a technologických zmien.

Vznik súkromnej školy

V roku 1998 založil Súkromnú školu umeleckého priemyslu Bohumila Baču, ktorá sa pod jeho vedením vyprofilovala na modernú a flexibilnú školu so zameraním na dizajn. Jej žiaci dostávajú komplexné vzdelanie, reflektujúce na súčasné požiadavky trhu. Popri klasických disciplínach kladie škola dôraz i na súčasné technológie, vytvára podmienky na prepojenie vzdelania s praxou, či už pomocou grantov, spolupráce s rôznymi firmami a tiež riešením konkrétnych objednávok, ktoré riešia študenti spolu s odbornými pedagógmi. Týmto spôsobom žiaci spoznávajú celý proces tvorby od konzultácií s objednávateľom cez prezentáciu ukážok až po samotnú realizáciu produktu.

Tvorba a zavádzanie nových vzdelávacích programov

Bohumil Bača Inicioval a aktívne sa podieľal na tvorbe nových vzdelávacích programov pre maturitné a vyššie odborné štúdium v ​​oblasti umenia a dizajnu v rámci ktorej vznikli medzi inými aj vzdelávacie programy ako napr.  Grafický a priestorový dizajn, Fotografický dizajn, Odevný dizajn, Priemyselný dizajn a ďalšie. Vďaka jeho iniciatíve sa na školách umeleckého priemyslu začali vyučovať nové odbory dizajnu, reagujúce na potreby kreatívneho priemyslu a technologické zmeny, ktoré absentovali pred rokom 1989.

Výchova profesionálov

Bohumil Bača je známy svojim zanietením pre umenie a študentov. Ako sám uviedol: „Umenie a umelecké vzdelávanie je mojím životom a študent je v rámci školy na prvom mieste našich aktivít.“ Jeho práca zanechala významnú stopu v slovenskom umeleckom vzdelávaní v pripravila kreatívnych profesionálov aktívne pôsobiacich v dnešnej spoločnosti.

Jeho diela sú zastúpené v zbierkach Slovenskej národnej galérie, Galérie mesta Bratislavy, galérií v Žiline, Nitre, Senici či Hodoníne. V rokoch 1999 až 2006 bol predsedom Spolku výtvarníkov Slovenska.

Pin It on Pinterest