Experimentálne overovanie je jednou z najdôležitejších súčastí fungovania mnohých súkromných škôl, ktoré sú vlajkovou loďou v dynamickom zavádzaní inovácií do vzdelávacieho systému. Vďaka experimentálnemu overovaniu na Slovensku v súčasnosti fungujú napr. Montessori a waldorfské systémy, integrované tematické vyučovanie, Daltonský plán, Feuersteinova metóda a mnoho iných projektov a študijných či učebných odborov, ktoré by inak nevznikli a ďalšie školy by ich nemohli prevziať.

Experimentálne overovanie obsahu, metód a foriem vyučovania pod odbornou garanciou vysokoškolských pedagógov alebo Štátneho pedagogického ústavu bolo a je spravidla výsledkom symbiózy motivácie riaditeľa a kolektívu nadšencov a expertov a času, ktorý nad rámec úväzku venujú téme. Financovanie celého procesu je spravidla výsledkom podpory nimi vypracovaných kvalitných projektov z nadácií či fondov alebo priamo z rozpočtu súkromných škôl. Sú to zabehané procesy, ktoré nie sú závislé na štátnom rozpočte.

Poslanecká novela Zákona 245/2008 Z.z. Školského zákona, s výrazným obmedzením experimentálneho overovania obsahu, foriem a metód vyučovania, ktorým sa do systému vzdelávania dostávali pedagogické inovácie alebo nové študijné či učebné odbory, sa má bez konzultácií so zainteresovanými aktérmi a bez možnosti pripomienok zo školskej praxe priamo schvaľovať v Národnej rade SR.

Poslanecká novela Zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov

„Osobne ma návrh nahneval, pretože to považujem za zrušenie jedinej oficiálnej možnosti, ako inovovať pedagogickú prax „zdola“, z vlastnej iniciatívy učiteľov a učiteliek v praxi, často v spolupráci s odborníkmi, ktorí sa téme venujú na expertnej úrovni. Súčasne, nie som presvedčená, že na ministerstve sú dostatočné personálne kapacity na odborné prideľovanie garantov a na vytváranie systematickej a vzájomne obohacujúcej spolupráce materských, základných a stredných škôl s učiteľskými vysokými školami.“

Chceme poznať Váš názor

Vyplnenie dotazníka k experimentálnemu overovaniu (EO) Vám zaberie iba niekoľko minút, ale veľmi pomôže pri pripomienkovaní legislatívneho návrhu novely Školského zákona.

Ak experimentálne overovanie nerealizujete, ale chceli by ste pri presadzovaní pedagogických inovácií pomôcť inak, napíšte nám prosím, a krátko popíšte, akým inováciám v školstve sa venujete.

Naše skúsenosti s inováciami

12 + 15 =

Pomáhame poradniam: Stanovisko MŠVVaŠ SR

Do 25. septembra 2022 sú zriaďovatelia neštátnych CŠPP a CPPPaP povinní predložiť obci údaje k financovaniu ASŠŠZ, ktorá združuje hlavne zriaďovateľov aj súkromných centier špeciálnopedagogického poradenstva (CŠPP) a centier pedagogicko-psychologického poradenstva a...

Pomáhame poradniam: Namiesto ŠKOL 40-01 vlastný formulár

Do 25. septembra 2022 sú zriaďovatelia neštátnych CŠPP a CPPPaP povinní predložiť obci údaje k financovaniu ASŠŠZ, ktorá združuje hlavne zriaďovateľov aj súkromných centier špeciálnopedagogického poradenstva (CŠPP) a centier pedagogicko-psychologického poradenstva a...

BEDEKER ZRIAĎOVATEĽA: Od VZN k zmluve 3. (pozvánka na webinár)

O WEBINÁRI Webinár nadväzuje na sériu predchádzajúcich webinárov OD VZN K ZMLUVE, ktoré sú reakciou na zmenu zákona č. 596/2003 z decembra 2021, ktorým sa upravilo finnacovanie škôl a školských zariadení. Na základe množstva telefonátov, ktoré sú Vašou bezprostrednou...

Pin It on Pinterest

Share This