Experimentálne overovanie je jednou z najdôležitejších súčastí fungovania mnohých súkromných škôl, ktoré sú vlajkovou loďou v dynamickom zavádzaní inovácií do vzdelávacieho systému. Vďaka experimentálnemu overovaniu na Slovensku v súčasnosti fungujú napr. Montessori a waldorfské systémy, integrované tematické vyučovanie, Daltonský plán, Feuersteinova metóda a mnoho iných projektov a študijných či učebných odborov, ktoré by inak nevznikli a ďalšie školy by ich nemohli prevziať.
Experimentálne overovanie obsahu, metód a foriem vyučovania pod odbornou garanciou vysokoškolských pedagógov alebo Štátneho pedagogického ústavu bolo a je spravidla výsledkom symbiózy motivácie riaditeľa a kolektívu nadšencov a expertov a času, ktorý nad rámec úväzku venujú téme. Financovanie celého procesu je spravidla výsledkom podpory nimi vypracovaných kvalitných projektov z nadácií či fondov alebo priamo z rozpočtu súkromných škôl. Sú to zabehané procesy, ktoré nie sú závislé na štátnom rozpočte.
Poslanecká novela Zákona 245/2008 Z.z. Školského zákona, s výrazným obmedzením experimentálneho overovania obsahu, foriem a metód vyučovania, ktorým sa do systému vzdelávania dostávali pedagogické inovácie alebo nové študijné či učebné odbory, sa má bez konzultácií so zainteresovanými aktérmi a bez možnosti pripomienok zo školskej praxe priamo schvaľovať v Národnej rade SR.
Poslanecká novela Zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov
„Osobne ma návrh nahneval, pretože to považujem za zrušenie jedinej oficiálnej možnosti, ako inovovať pedagogickú prax „zdola“, z vlastnej iniciatívy učiteľov a učiteliek v praxi, často v spolupráci s odborníkmi, ktorí sa téme venujú na expertnej úrovni. Súčasne, nie som presvedčená, že na ministerstve sú dostatočné personálne kapacity na odborné prideľovanie garantov a na vytváranie systematickej a vzájomne obohacujúcej spolupráce materských, základných a stredných škôl s učiteľskými vysokými školami.“
Chceme poznať Váš názor
Ak experimentálne overovanie nerealizujete, ale chceli by ste pri presadzovaní pedagogických inovácií pomôcť inak, napíšte nám prosím, a krátko popíšte, akým inováciám v školstve sa venujete.
Naše skúsenosti s inováciami
Pomáhame poradniam: Stanovisko MŠVVaŠ SR
Do 25. septembra 2022 sú zriaďovatelia neštátnych CŠPP a CPPPaP povinní predložiť obci údaje k financovaniu ASŠŠZ, ktorá združuje hlavne zriaďovateľov aj súkromných centier špeciálnopedagogického poradenstva (CŠPP) a centier pedagogicko-psychologického poradenstva a...
Pomáhame poradniam: Namiesto ŠKOL 40-01 vlastný formulár
Do 25. septembra 2022 sú zriaďovatelia neštátnych CŠPP a CPPPaP povinní predložiť obci údaje k financovaniu ASŠŠZ, ktorá združuje hlavne zriaďovateľov aj súkromných centier špeciálnopedagogického poradenstva (CŠPP) a centier pedagogicko-psychologického poradenstva a...
N3: Žiadame naplnenie zákonnej povinnosti pri financovaní z DPFO
Zástupcovia neštátnych škôl a školských zariadení žiadajú financovanie v súlade so zákonom Neformálne zoskupenie zástupcov neštátnych zriaďovateľov, škôl a školských zariadení (N3) požiadalo listom Matúša Valla, primátora hlavného mesta Bratislavy o naplnenie zákonnej...
BEDEKER ZRIAĎOVATEĽA: Od VZN k zmluve 3. (pozvánka na webinár)
O WEBINÁRI Webinár nadväzuje na sériu predchádzajúcich webinárov OD VZN K ZMLUVE, ktoré sú reakciou na zmenu zákona č. 596/2003 z decembra 2021, ktorým sa upravilo finnacovanie škôl a školských zariadení. Na základe množstva telefonátov, ktoré sú Vašou bezprostrednou...
ASŠŠZ: Pozvánka členom na pravidelné online stretnutie
Pozvánka na 1. online stretnutie v šk. roku 2022/2023 Na 1. online stretnutí členov ASŠŠZ, - ODBORNE, TRANSPARENTNE, PARTICIPATÍVNE A SYSTÉMOVO, ktoré sa uskutoční 13. septembra 2022 (pozvánky na stretnutie s potrebou registrácie boli odoslané mailom) sa budeme...
Legislatíva v NR SR – september
Plénum Národnej rady SR Rokovanie pléna Národnej rady SR sa začína 13. septembra 2022 popoludní a je naplánované do 30. septembra 2022. Do príspevku vyberáme len predložené parlamentné tlače z dosahom na regionálne školstvo. O ich zaradení do programu schôdze...