Experimentálne overovanie je jednou z najdôležitejších súčastí fungovania mnohých súkromných škôl, ktoré sú vlajkovou loďou v dynamickom zavádzaní inovácií do vzdelávacieho systému. Vďaka experimentálnemu overovaniu na Slovensku v súčasnosti fungujú napr. Montessori a waldorfské systémy, integrované tematické vyučovanie, Daltonský plán, Feuersteinova metóda a mnoho iných projektov a študijných či učebných odborov, ktoré by inak nevznikli a ďalšie školy by ich nemohli prevziať.

Experimentálne overovanie obsahu, metód a foriem vyučovania pod odbornou garanciou vysokoškolských pedagógov alebo Štátneho pedagogického ústavu bolo a je spravidla výsledkom symbiózy motivácie riaditeľa a kolektívu nadšencov a expertov a času, ktorý nad rámec úväzku venujú téme. Financovanie celého procesu je spravidla výsledkom podpory nimi vypracovaných kvalitných projektov z nadácií či fondov alebo priamo z rozpočtu súkromných škôl. Sú to zabehané procesy, ktoré nie sú závislé na štátnom rozpočte.

Poslanecká novela Zákona 245/2008 Z.z. Školského zákona, s výrazným obmedzením experimentálneho overovania obsahu, foriem a metód vyučovania, ktorým sa do systému vzdelávania dostávali pedagogické inovácie alebo nové študijné či učebné odbory, sa má bez konzultácií so zainteresovanými aktérmi a bez možnosti pripomienok zo školskej praxe priamo schvaľovať v Národnej rade SR.

Poslanecká novela Zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov

„Osobne ma návrh nahneval, pretože to považujem za zrušenie jedinej oficiálnej možnosti, ako inovovať pedagogickú prax „zdola“, z vlastnej iniciatívy učiteľov a učiteliek v praxi, často v spolupráci s odborníkmi, ktorí sa téme venujú na expertnej úrovni. Súčasne, nie som presvedčená, že na ministerstve sú dostatočné personálne kapacity na odborné prideľovanie garantov a na vytváranie systematickej a vzájomne obohacujúcej spolupráce materských, základných a stredných škôl s učiteľskými vysokými školami.“

Chceme poznať Váš názor

Vyplnenie dotazníka k experimentálnemu overovaniu (EO) Vám zaberie iba niekoľko minút, ale veľmi pomôže pri pripomienkovaní legislatívneho návrhu novely Školského zákona.

Ak experimentálne overovanie nerealizujete, ale chceli by ste pri presadzovaní pedagogických inovácií pomôcť inak, napíšte nám prosím, a krátko popíšte, akým inováciám v školstve sa venujete.

Naše skúsenosti s inováciami

1 + 9 =

JÚL- AUGUST 2022 (legislatíva a kľúčové materiály v príprave)

Rokovania Legislatívnej rady vlády SR 59. rokovanie LRV SR (16.08.2022) Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 200/2019 Z. z. o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu ovocia, zeleniny,...

EDUweek 25. 8. 2022

Obsah mailu (výňatok) ZRIAĎOVATELIA A 500 € ODMENY ZAMESTNANCOM PODIELOVÉ DANE A ZMENA DAŇOVEJ PROGNÓZY - ÚPRAVA VÝŠKY FINANCIÍ ĎALŠIE INFORMÁCIE JEDNOU VETOU NÁROK NA VYPLATENIE 500 € Základom na posúdenie situácie v tej-ktorej škole/školskom zariadení je uzatvorený...

MPK: Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon)

Odstraňovanie školskej segregácie v paragrafovom znení Dňa 24. 8. 2021 bol do medzirezortného pripomienkového konania (MPK) predložený návrh novely školského zákona. Cieľom novely je predovšetkým definícia konceptu špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb detí a...

FINANCOVANIE Z DFPO: Zmena jednotkového koeficientu

MF SR zverejnilo novú prognózu – východiskové štatistické údaje a podiel obcí na výnose DPFO, na základe ktorých sa mení jednotkový koeficient, čo v konečnom dôsledku pozitívne ovplyvní aj súkromných zriaďovateľov, ktorých školy a školské zariadenia sú financované z podielových daní, teda materské školy, základné umelecké školy, jazykové školy a školské zariadenia.

Pripomienky ASŠŠZ k nastaveniu financovania transformovaných školských zariadení výchovného poradenstva a prevencie

ASŠŠZ v MPK pripomienkovala Návrh zákona č. 597/2003 Z.z. o financovaní…, ktorého predmetom je nastavenie financovania a zberu údajov a doplnenie možnosti prideľovania finančných prostriedkov z kapitoly MŠVVaŠ SR pre školy a školské zariadenia, ktorých zriaďovateľom je regionálny úrad školskej správy, aj na nehnuteľnosti a dofinancovanie výdavkov financovaných z iných zdrojov ako je štátny rozpočet.

Pin It on Pinterest

Share This