Experimentálne overovanie je jednou z najdôležitejších súčastí fungovania mnohých súkromných škôl, ktoré sú vlajkovou loďou v dynamickom zavádzaní inovácií do vzdelávacieho systému. Vďaka experimentálnemu overovaniu na Slovensku v súčasnosti fungujú napr. Montessori a waldorfské systémy, integrované tematické vyučovanie, Daltonský plán, Feuersteinova metóda a mnoho iných projektov a študijných či učebných odborov, ktoré by inak nevznikli a ďalšie školy by ich nemohli prevziať.
Experimentálne overovanie obsahu, metód a foriem vyučovania pod odbornou garanciou vysokoškolských pedagógov alebo Štátneho pedagogického ústavu bolo a je spravidla výsledkom symbiózy motivácie riaditeľa a kolektívu nadšencov a expertov a času, ktorý nad rámec úväzku venujú téme. Financovanie celého procesu je spravidla výsledkom podpory nimi vypracovaných kvalitných projektov z nadácií či fondov alebo priamo z rozpočtu súkromných škôl. Sú to zabehané procesy, ktoré nie sú závislé na štátnom rozpočte.
Poslanecká novela Zákona 245/2008 Z.z. Školského zákona, s výrazným obmedzením experimentálneho overovania obsahu, foriem a metód vyučovania, ktorým sa do systému vzdelávania dostávali pedagogické inovácie alebo nové študijné či učebné odbory, sa má bez konzultácií so zainteresovanými aktérmi a bez možnosti pripomienok zo školskej praxe priamo schvaľovať v Národnej rade SR.
Poslanecká novela Zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov
„Osobne ma návrh nahneval, pretože to považujem za zrušenie jedinej oficiálnej možnosti, ako inovovať pedagogickú prax „zdola“, z vlastnej iniciatívy učiteľov a učiteliek v praxi, často v spolupráci s odborníkmi, ktorí sa téme venujú na expertnej úrovni. Súčasne, nie som presvedčená, že na ministerstve sú dostatočné personálne kapacity na odborné prideľovanie garantov a na vytváranie systematickej a vzájomne obohacujúcej spolupráce materských, základných a stredných škôl s učiteľskými vysokými školami.“
Chceme poznať Váš názor
Ak experimentálne overovanie nerealizujete, ale chceli by ste pri presadzovaní pedagogických inovácií pomôcť inak, napíšte nám prosím, a krátko popíšte, akým inováciám v školstve sa venujete.
Naše skúsenosti s inováciami
JÚL- AUGUST 2022 (legislatíva a kľúčové materiály v príprave)
Rokovania Legislatívnej rady vlády SR 59. rokovanie LRV SR (16.08.2022) Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 200/2019 Z. z. o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu ovocia, zeleniny,...
EDUweek 25. 8. 2022
Obsah mailu (výňatok) ZRIAĎOVATELIA A 500 € ODMENY ZAMESTNANCOM PODIELOVÉ DANE A ZMENA DAŇOVEJ PROGNÓZY - ÚPRAVA VÝŠKY FINANCIÍ ĎALŠIE INFORMÁCIE JEDNOU VETOU NÁROK NA VYPLATENIE 500 € Základom na posúdenie situácie v tej-ktorej škole/školskom zariadení je uzatvorený...
MPK: Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon)
Odstraňovanie školskej segregácie v paragrafovom znení Dňa 24. 8. 2021 bol do medzirezortného pripomienkového konania (MPK) predložený návrh novely školského zákona. Cieľom novely je predovšetkým definícia konceptu špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb detí a...
EDUweek 29. 7. 2022
…informácie pre členov ASŠŠZ
FINANCOVANIE Z DFPO: Zmena jednotkového koeficientu
MF SR zverejnilo novú prognózu – východiskové štatistické údaje a podiel obcí na výnose DPFO, na základe ktorých sa mení jednotkový koeficient, čo v konečnom dôsledku pozitívne ovplyvní aj súkromných zriaďovateľov, ktorých školy a školské zariadenia sú financované z podielových daní, teda materské školy, základné umelecké školy, jazykové školy a školské zariadenia.
Pripomienky ASŠŠZ k nastaveniu financovania transformovaných školských zariadení výchovného poradenstva a prevencie
ASŠŠZ v MPK pripomienkovala Návrh zákona č. 597/2003 Z.z. o financovaní…, ktorého predmetom je nastavenie financovania a zberu údajov a doplnenie možnosti prideľovania finančných prostriedkov z kapitoly MŠVVaŠ SR pre školy a školské zariadenia, ktorých zriaďovateľom je regionálny úrad školskej správy, aj na nehnuteľnosti a dofinancovanie výdavkov financovaných z iných zdrojov ako je štátny rozpočet.