Experimentálne overovanie je jednou z najdôležitejších súčastí fungovania mnohých súkromných škôl, ktoré sú vlajkovou loďou v dynamickom zavádzaní inovácií do vzdelávacieho systému. Vďaka experimentálnemu overovaniu na Slovensku v súčasnosti fungujú napr. Montessori a waldorfské systémy, integrované tematické vyučovanie, Daltonský plán, Feuersteinova metóda a mnoho iných projektov a študijných či učebných odborov, ktoré by inak nevznikli a ďalšie školy by ich nemohli prevziať.
Experimentálne overovanie obsahu, metód a foriem vyučovania pod odbornou garanciou vysokoškolských pedagógov alebo Štátneho pedagogického ústavu bolo a je spravidla výsledkom symbiózy motivácie riaditeľa a kolektívu nadšencov a expertov a času, ktorý nad rámec úväzku venujú téme. Financovanie celého procesu je spravidla výsledkom podpory nimi vypracovaných kvalitných projektov z nadácií či fondov alebo priamo z rozpočtu súkromných škôl. Sú to zabehané procesy, ktoré nie sú závislé na štátnom rozpočte.
Poslanecká novela Zákona 245/2008 Z.z. Školského zákona, s výrazným obmedzením experimentálneho overovania obsahu, foriem a metód vyučovania, ktorým sa do systému vzdelávania dostávali pedagogické inovácie alebo nové študijné či učebné odbory, sa má bez konzultácií so zainteresovanými aktérmi a bez možnosti pripomienok zo školskej praxe priamo schvaľovať v Národnej rade SR.
Poslanecká novela Zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov
„Osobne ma návrh nahneval, pretože to považujem za zrušenie jedinej oficiálnej možnosti, ako inovovať pedagogickú prax „zdola“, z vlastnej iniciatívy učiteľov a učiteliek v praxi, často v spolupráci s odborníkmi, ktorí sa téme venujú na expertnej úrovni. Súčasne, nie som presvedčená, že na ministerstve sú dostatočné personálne kapacity na odborné prideľovanie garantov a na vytváranie systematickej a vzájomne obohacujúcej spolupráce materských, základných a stredných škôl s učiteľskými vysokými školami.“
Chceme poznať Váš názor
Ak experimentálne overovanie nerealizujete, ale chceli by ste pri presadzovaní pedagogických inovácií pomôcť inak, napíšte nám prosím, a krátko popíšte, akým inováciám v školstve sa venujete.
Naše skúsenosti s inováciami
Plány ministerstva školstva na rok 2021
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR pripravuje na rok 2021 niekoľko zásadných legislatívnych zmien, o ktorých informovalo na svojom webe. K najvýraznejším zmenám by malo dôjsť v zabezpečení dostatočných kapacít v predprimárnom vzdelávaní, podpore a...
Školská legislatíva v roku 2021
Legislatívne zmeny čakajú regionálne školstvo v roku 2021? V súlade s Programovým vyhlásením Vlády SR na roku 2020-2024 očakávame v roku 2021 zásadné zmeny viacerých zákonov (vyberáme z Rámcového plánu legislatívnych úloh vlády SR na VIII. volebné obdobie): Zákony v...
Nariadenie Vlády SR č. 630/2008 v znení neskorších predpisov
Od 1. januára 2021 nadobúda účinnosť NARIADENIE VLÁDY Slovenskej republiky č. 630/2008 Z.z. z 10. decembra 2008, ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov. Zmeny...
HN: Nepodarilo sa zrealizovať zjednotenie financovania školstva, tvrdí Gröhling. Chce rokovať s Hegerom
Príspevok TASR zverejnený v hnonline.sk o tomako chcel zrealizovať zjednotenie riadenia a financovania školstva do stavu, ako to bolo pred rokom 2013 a aj o svojom presvedčení o tom, že by sa mala otvoriť diskusia o tom, pod koho a pod aké kompetencie majú spadať...
Neštátni zriaďovatelia za uplatňovanie princípu rovnoprávnosti
Zástupcovia zoskupení neštátnych školských zriaďovateľov, ktorí sa v novembri stretli s ministrom školstva, sa na stretnutie dôsledne pripravovali.
VÚC zverejnili počty žiakov 1. ročníka v školskom roku 2021/2022
Zriaďovatelia súkromných škôl (až na malé výnimky) neskrývajú rozčarovanie a tvrdia, že rozhodovania jedného zriaďovateľa o druhom (samosprávne kraje sú zriaďovateľmi stredných škôl vo svojej pôsobnosti na území kraja a zároveň stanovujú počty pre stredné školy všetkých zriaďovateľov, teda aj cirkevných, aj súkromných) nemôže byť nie je vždy objektívne…