Experimentálne overovanie je jednou z najdôležitejších súčastí fungovania mnohých súkromných škôl, ktoré sú vlajkovou loďou v dynamickom zavádzaní inovácií do vzdelávacieho systému. Vďaka experimentálnemu overovaniu na Slovensku v súčasnosti fungujú napr. Montessori a waldorfské systémy, integrované tematické vyučovanie, Daltonský plán, Feuersteinova metóda a mnoho iných projektov a študijných či učebných odborov, ktoré by inak nevznikli a ďalšie školy by ich nemohli prevziať.

Experimentálne overovanie obsahu, metód a foriem vyučovania pod odbornou garanciou vysokoškolských pedagógov alebo Štátneho pedagogického ústavu bolo a je spravidla výsledkom symbiózy motivácie riaditeľa a kolektívu nadšencov a expertov a času, ktorý nad rámec úväzku venujú téme. Financovanie celého procesu je spravidla výsledkom podpory nimi vypracovaných kvalitných projektov z nadácií či fondov alebo priamo z rozpočtu súkromných škôl. Sú to zabehané procesy, ktoré nie sú závislé na štátnom rozpočte.

Poslanecká novela Zákona 245/2008 Z.z. Školského zákona, s výrazným obmedzením experimentálneho overovania obsahu, foriem a metód vyučovania, ktorým sa do systému vzdelávania dostávali pedagogické inovácie alebo nové študijné či učebné odbory, sa má bez konzultácií so zainteresovanými aktérmi a bez možnosti pripomienok zo školskej praxe priamo schvaľovať v Národnej rade SR.

Poslanecká novela Zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov

„Osobne ma návrh nahneval, pretože to považujem za zrušenie jedinej oficiálnej možnosti, ako inovovať pedagogickú prax „zdola“, z vlastnej iniciatívy učiteľov a učiteliek v praxi, často v spolupráci s odborníkmi, ktorí sa téme venujú na expertnej úrovni. Súčasne, nie som presvedčená, že na ministerstve sú dostatočné personálne kapacity na odborné prideľovanie garantov a na vytváranie systematickej a vzájomne obohacujúcej spolupráce materských, základných a stredných škôl s učiteľskými vysokými školami.“

Chceme poznať Váš názor

Vyplnenie dotazníka k experimentálnemu overovaniu (EO) Vám zaberie iba niekoľko minút, ale veľmi pomôže pri pripomienkovaní legislatívneho návrhu novely Školského zákona.

Ak experimentálne overovanie nerealizujete, ale chceli by ste pri presadzovaní pedagogických inovácií pomôcť inak, napíšte nám prosím, a krátko popíšte, akým inováciám v školstve sa venujete.

Naše skúsenosti s inováciami

14 + 4 =

Plány ministerstva školstva na rok 2021

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR pripravuje na rok 2021 niekoľko zásadných legislatívnych zmien, o ktorých informovalo na svojom webe. K najvýraznejším zmenám by malo dôjsť v zabezpečení dostatočných kapacít v predprimárnom vzdelávaní, podpore a...

Školská legislatíva v roku 2021

Legislatívne zmeny čakajú regionálne školstvo v roku 2021? V súlade s Programovým vyhlásením Vlády SR na roku 2020-2024 očakávame v roku 2021 zásadné zmeny viacerých zákonov (vyberáme z Rámcového plánu legislatívnych úloh vlády SR na VIII. volebné obdobie): Zákony v...

Nariadenie Vlády SR č. 630/2008 v znení neskorších predpisov

Od 1. januára 2021 nadobúda účinnosť NARIADENIE VLÁDY Slovenskej republiky č. 630/2008 Z.z. z 10. decembra 2008, ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov. Zmeny...

VÚC zverejnili počty žiakov 1. ročníka v školskom roku 2021/2022

Zriaďovatelia súkromných škôl (až na malé výnimky) neskrývajú rozčarovanie a tvrdia, že rozhodovania jedného zriaďovateľa o druhom (samosprávne kraje sú zriaďovateľmi stredných škôl vo svojej pôsobnosti na území kraja a zároveň stanovujú počty pre stredné školy všetkých zriaďovateľov, teda aj cirkevných, aj súkromných) nemôže byť nie je vždy objektívne…

Pin It on Pinterest

Share This