Experimentálne overovanie je jednou z najdôležitejších súčastí fungovania mnohých súkromných škôl, ktoré sú vlajkovou loďou v dynamickom zavádzaní inovácií do vzdelávacieho systému. Vďaka experimentálnemu overovaniu na Slovensku v súčasnosti fungujú napr. Montessori a waldorfské systémy, integrované tematické vyučovanie, Daltonský plán, Feuersteinova metóda a mnoho iných projektov a študijných či učebných odborov, ktoré by inak nevznikli a ďalšie školy by ich nemohli prevziať.

Experimentálne overovanie obsahu, metód a foriem vyučovania pod odbornou garanciou vysokoškolských pedagógov alebo Štátneho pedagogického ústavu bolo a je spravidla výsledkom symbiózy motivácie riaditeľa a kolektívu nadšencov a expertov a času, ktorý nad rámec úväzku venujú téme. Financovanie celého procesu je spravidla výsledkom podpory nimi vypracovaných kvalitných projektov z nadácií či fondov alebo priamo z rozpočtu súkromných škôl. Sú to zabehané procesy, ktoré nie sú závislé na štátnom rozpočte.

Poslanecká novela Zákona 245/2008 Z.z. Školského zákona, s výrazným obmedzením experimentálneho overovania obsahu, foriem a metód vyučovania, ktorým sa do systému vzdelávania dostávali pedagogické inovácie alebo nové študijné či učebné odbory, sa má bez konzultácií so zainteresovanými aktérmi a bez možnosti pripomienok zo školskej praxe priamo schvaľovať v Národnej rade SR.

Poslanecká novela Zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov

„Osobne ma návrh nahneval, pretože to považujem za zrušenie jedinej oficiálnej možnosti, ako inovovať pedagogickú prax “zdola”, z vlastnej iniciatívy učiteľov a učiteliek v praxi, často v spolupráci s odborníkmi, ktorí sa téme venujú na expertnej úrovni. Súčasne, nie som presvedčená, že na ministerstve sú dostatočné personálne kapacity na odborné prideľovanie garantov a na vytváranie systematickej a vzájomne obohacujúcej spolupráce materských, základných a stredných škôl s učiteľskými vysokými školami.“

Chceme poznať Váš názor

Vyplnenie dotazníka k experimentálnemu overovaniu (EO) Vám zaberie iba niekoľko minút, ale veľmi pomôže pri pripomienkovaní legislatívneho návrhu novely Školského zákona.

Ak experimentálne overovanie nerealizujete, ale chceli by ste pri presadzovaní pedagogických inovácií pomôcť inak, napíšte nám prosím, a krátko popíšte, akým inováciám v školstve sa venujete.

Naše skúsenosti s inováciami

7 + 3 =

ASŠŠZ spolutvorcom listu poslancom NR SR k zákonu č. 245/2008

„Vyjadrujeme naše znepokojenie, že oblasť inklúzie sa v aktuálnom verejnom diskurze stáva predmetom viacpolitického ako odborného hodnotenia: 1. Nesúhlasíme, aby sa deti stali obeťami zápasu, ktorý v predvolebnom období sleduje skôr politické, ako výchovno-vzdelávacie...

ASŠŠZ súčasťou spoločného stanoviska k povinnej 3. hodine TV

„Zavedenie povinných 3 vyučovacích hodín TV je v súčasnej situácii nepremyslené nesystémové riešenie, ktoré drvivá väčšina riaditeľov nedokáže reálne zabezpečiť.“ Asociácia evanjelických škôl Slovenska Asociácia súkromných škôl a školských zariadení Združenie...

ASŠŠZ žiada opravu metodickej príručky pre poradne

Metodická príručka k zberu dát za neštátne poradenské zariadenia prichádza neskoro ASŠŠZ starostlivo sleduje jednotlivé kroky transformácie poradenského systému s obavou, aby zo dňa na deň neprišlo o odbornú starostlivosť viac ako 45 000 detí, ktoré sú v súčasnosti...

ASŠŠZ na udeľovaní štátnych vyznamenaní

Ako na Nový rok, tak po celý rok – 1. januára 2023 sa Eva Ohraďanová, prezidentka ASŠŠZ spolu s Danielom Masarovičom, prezidentom Združenia katolíckych škôl Slovenska, ocitli v spoločnosti skvelých ľudí – na Slávnostnej ceremónii udeľovania štátnych vyznamenaní pri príležitosti 30. výročia vzniku Slovenskej republiky.

Pin It on Pinterest

Share This