ASŠŠZS kritizuje poslanecký návrh novely Školského zákona.

Stanovisko ASŠŠZS novely v časti Experimentálne overovanie:

Navrhovatelia Eva Smolíková, Štefan Zelník a Tibor Bernaťák a Jaroslav Paška navrhujú zmeniť súčasnú úpravu experimentálneho overovania a zmeniť ho na „odbornú úlohu, ktorú ministerstvo školstva rieši s príslušnými priamo riadenými organizáciami, vysokými školami a inými odbornými inštitúciami a ktorej obsah, priebeh a hodnotenie nemá byť ovplyvňované záujmom konkrétnej fyzickej osoby alebo právnickej osoby poskytujúcej výchovu a vzdelávanie na jeho výsledku, čomu sa ani v režime osobitného druhu správneho konania nedá zabrániť.“ V dôvodovej správe uvádzajú, že výsledky experimentálneho overovania, ktoré preukázali prínos pre výchovno-vzdelávací proces a  sú v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona, môžu byť implementované všeobecne, nie iba exkluzívne pre iniciátora experimentálneho overovania. V prípade návrhov experimentálneho overovania nových odborov vzdelávania pre odborné vzdelávanie a prípravu sa v dôvodovej správe uvádza, že je potrebné, aby bol podnet podaný vecne príslušnou stavovskou alebo profesijnou organizáciou alebo príslušným ministerstvom z dôvodu, že iba organizácie sveta práce a príslušné orgány štátnej správy vedia objektívne zhodnotiť potreby a požiadavky trhu práce a zadefinovať požiadavky na nové odbory vzdelávania. Navrhovaná úprava podľa dôvodovej správy ponecháva priestor na dohodnutie podrobností o uskutočnení experimentálneho overovania vrátane finančného zabezpečenia na odborného garanta a školu alebo školské zariadenie, v ktorom sa hypotézy v súlade s predmetom a cieľom experimentálneho overovania budú overovať a ustanovuje transparentné zverejňovanie podmienok a výsledkov experimentálneho overovania.

Novela v predloženom znení podľa nás:

– výrazne obmedzuje predmet experimentálneho overovania len na experimentálne overovanie výchovno-vzdelávacieho programu školy a školského zariadenia, foriem a organizácie výchovy a vzdelávania v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania – nedáva tým priestor na overovanie nových cieľov a princípov výchovy a vzdelávania a v prípade overovania výchovno-vzdelávacieho programu školy a školského zariadenia v rozpore s dôvodovou správou obmedzuje overovanie exkluzívne pre iniciátora experimentálneho overovania.

– vynecháva v zákone pôvodný cieľ experimentálneho overovania ako rámca pre rozhodovanie MŠ SR o uplatnení jeho výsledkov – získať alebo overiť v praxi poznatky, skúsenosti, podnety, implementáciu poznatkov a skúseností na zmeny a obnovu pedagogických dokumentov, na vytvorenie alternatívnych vzdelávacích programov alebo výchovných programov, overovanie zahraničných modelov, prípadne ich uplatnenie na podmienky škôl a školských zariadení podľa tohto zákona, príp. podnetov na zmenu legislatívy

– významne obmedzuje okruh oprávnených osôb, ktoré môžu podať návrh na experimentálne overovanie nového študijného alebo učebného odboru v stredných odborných školách; v prípade návrhov experimentálneho overovania nových odborov vzdelávania pre odborné vzdelávanie a prípravu sa v dôvodovej správe uvádza, že je potrebné, aby bol podnet podaný vecne príslušnou stavovskou alebo profesijnou organizáciou alebo príslušným ministerstvom zo zavádzajúceho dôvodu, že iba organizácie sveta práce a príslušné orgány štátnej správy vedia objektívne zhodnotiť potreby a požiadavky trhu práce a zadefinovať požiadavky na nové odbory vzdelávania.

–  centralizuje rozhodovanie a riadenie experimentálneho overovania, jeho návrhov, prípravy a realizácie výlučne do rúk zamestnancov ministerstva a pri určovaní odborných garantov zužuje okruh na pracovníkov jeho priamoriadených organizácií, VŠ a výhradne verejných výskumných inštitúcií; vynecháva princíp partnerskej spolupráce so zriaďovateľmi, riaditeľmi, školami, garantmi a inými fyzickými a právnickými osobami a nahrádza ho netransparentným direktívnym protiústavným modelom

–  vylučuje správne konanie z rozhodovania MŠ SR o návrhu, procese a uplatnení výsledkov experimentálneho overovania vedúceho ku vydaniu transparentného odôvodneného a tým i preskúmateľného správneho rozhodnutia, – nezrozumiteľne stanovuje, že MŠ SR vo svojej správe zverejní aj informácie o možnosti využitia experimentálneho overovania bez transparentného a jednoznačného uvedenia subjektu, ktorý o tomto najdôležitejšom kroku v zmysle platnej legislatívy rozhodne kvalifikovaným spôsobom na základe posúdenia platnej legislatívy i výsledkov experimentu. Vystavuje tak celé experimentálne overovanie riziku, že bude netransparentne ovplyvňované rôznymi vplyvmi. Správne konanie je t.č. jediným nástrojom zabezpečenia transparentnosti v tejto  oblasti.

MŠ SR by v prípade prijatia novely netransparentne a bez možnosti voľby zo strany zriaďovateľov, škôl či garantov mocensky určovalo nielen to, kto a čo bude experimentálne overovať za peniaze koho, ale aj to, čo a ako sa bude v rámci experimentálneho overovania hodnotiť a kto bude hodnotiť bez jasnej – v zákone pomenovanej – možnosti preskúmavania zákonnosti a zmysluplnosti jeho postupu. Vytvára sa tak priestor na  lobbing, korupciu a politické vplyvy na úkor odbornosti, transparentnosti a najmä na úkor inovácií v slovenskom školstve.

     Vzhľadom k uvedenému žiadame, aby navrhovatelia stiahli predmetný návrh novely školského zákona z rokovania Národnej rady SR a to ešte v 1. čítaní s odôvodnením, že sa je potrebné venovať detailnejšie súčasnej praxi ohľadom tejto témy, ktorej riešenie si vyžaduje skôr zákonné dodržiavanie súčasného zákonného postupu ako zmenu legislatívy.

Ďalšie správy k téme:

So smútkom v duši spomíname na pána docenta Zabáka

doc. Ing. Zoltán Zabák, PhD., zriaďovateľ a riaditeľ Súkromnej strednej odbornej školy HOST, Pionierska 15, Bratislava Pred niekoľkými dňami sme sa dozvedeli, že aj naše rady Asociácie navždy opustil doc. Ing. Zoltán Zabák, PhD., zriaďovateľ a riaditeľ Súkromnej...

BEDEKER ZRIAĎOVATEĽA/RIADITEĽA: ABC krízového manažmentu

Čo pre nás, v súkromnom školstve, mení súčasná kríza? Ako sa na ňu pripraviť a aké prvé kroky urobiť? Ako pracovať s vlastnými emóciami, ako nájsť v sebe krízového manažéra a čo v kríze očakáva môj tím? Ktoré procesy a konkrétne postupy mi pomôžu v čase krízy? Aj na...

MÉDIÁ: E. Ohraďanová a Ľ. Andrássy ku kvalite súkromných škôl

RTVS / Z prvej ruky, 22. február 2024, 12.30 h Téma: Kontrola financovania súkromných škôl Hostia: ĽUBOMÍR ANDRASSY, Predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR; EVA OHRAĎANOVÁ, Prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení Moderuje Juraj Jedinák ANOTÁCIA:...

MÉDIÁ: The Slovak Spectator k 30-ročnej skúsenosti ASŠŠZ

The Slovak Spectator / Private school pioneers call for teaching overhaul Children need to be taught differently to navigate today’s world, teachers say. Téma: Pohľad na 30-ročné fungovanie ASŠŠZ a súkromných škôl a školských zariadení na Slovensku Hostia: EVA...

G7: Nominácia expertov do projektových skupín MŠVVaŠ SR

Grémium 7 najväčších organizácií regionálneho školstva (G7) poskytlo Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu SR spoločný zoznam nominantov - 38 expertov regionálneho školstva  do novovytvárajúcich sa pracovných projektových skupín, ktoré budú pracovať na témach...

Bedeker Z/R: Generačné skupiny v školstve a ako s nimi pracovať

UPOZORNENIE: Webinár, ktorý sa mal uskutočniť 15. 12. 2023, je vzhľadom na chorobu presunutý. O novom termíne Vás budeme informovať hneď, ako to bude možné. Greatest Gen, Gen Alfa, Tradicionalisti, Gen Y , Gen X či Boomers – päť z týchto vymenovaných generácií...

Pin It on Pinterest

Share This