ASŠŠZS kritizuje poslanecký návrh novely Školského zákona.
Stanovisko ASŠŠZS novely v časti Experimentálne overovanie:
Navrhovatelia Eva Smolíková, Štefan Zelník a Tibor Bernaťák a Jaroslav Paška navrhujú zmeniť súčasnú úpravu experimentálneho overovania a zmeniť ho na „odbornú úlohu, ktorú ministerstvo školstva rieši s príslušnými priamo riadenými organizáciami, vysokými školami a inými odbornými inštitúciami a ktorej obsah, priebeh a hodnotenie nemá byť ovplyvňované záujmom konkrétnej fyzickej osoby alebo právnickej osoby poskytujúcej výchovu a vzdelávanie na jeho výsledku, čomu sa ani v režime osobitného druhu správneho konania nedá zabrániť.“ V dôvodovej správe uvádzajú, že výsledky experimentálneho overovania, ktoré preukázali prínos pre výchovno-vzdelávací proces a sú v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona, môžu byť implementované všeobecne, nie iba exkluzívne pre iniciátora experimentálneho overovania. V prípade návrhov experimentálneho overovania nových odborov vzdelávania pre odborné vzdelávanie a prípravu sa v dôvodovej správe uvádza, že je potrebné, aby bol podnet podaný vecne príslušnou stavovskou alebo profesijnou organizáciou alebo príslušným ministerstvom z dôvodu, že iba organizácie sveta práce a príslušné orgány štátnej správy vedia objektívne zhodnotiť potreby a požiadavky trhu práce a zadefinovať požiadavky na nové odbory vzdelávania. Navrhovaná úprava podľa dôvodovej správy ponecháva priestor na dohodnutie podrobností o uskutočnení experimentálneho overovania vrátane finančného zabezpečenia na odborného garanta a školu alebo školské zariadenie, v ktorom sa hypotézy v súlade s predmetom a cieľom experimentálneho overovania budú overovať a ustanovuje transparentné zverejňovanie podmienok a výsledkov experimentálneho overovania.
Novela v predloženom znení podľa nás:
– výrazne obmedzuje predmet experimentálneho overovania len na experimentálne overovanie výchovno-vzdelávacieho programu školy a školského zariadenia, foriem a organizácie výchovy a vzdelávania v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania – nedáva tým priestor na overovanie nových cieľov a princípov výchovy a vzdelávania a v prípade overovania výchovno-vzdelávacieho programu školy a školského zariadenia v rozpore s dôvodovou správou obmedzuje overovanie exkluzívne pre iniciátora experimentálneho overovania.
– vynecháva v zákone pôvodný cieľ experimentálneho overovania ako rámca pre rozhodovanie MŠ SR o uplatnení jeho výsledkov – získať alebo overiť v praxi poznatky, skúsenosti, podnety, implementáciu poznatkov a skúseností na zmeny a obnovu pedagogických dokumentov, na vytvorenie alternatívnych vzdelávacích programov alebo výchovných programov, overovanie zahraničných modelov, prípadne ich uplatnenie na podmienky škôl a školských zariadení podľa tohto zákona, príp. podnetov na zmenu legislatívy
– významne obmedzuje okruh oprávnených osôb, ktoré môžu podať návrh na experimentálne overovanie nového študijného alebo učebného odboru v stredných odborných školách; v prípade návrhov experimentálneho overovania nových odborov vzdelávania pre odborné vzdelávanie a prípravu sa v dôvodovej správe uvádza, že je potrebné, aby bol podnet podaný vecne príslušnou stavovskou alebo profesijnou organizáciou alebo príslušným ministerstvom zo zavádzajúceho dôvodu, že iba organizácie sveta práce a príslušné orgány štátnej správy vedia objektívne zhodnotiť potreby a požiadavky trhu práce a zadefinovať požiadavky na nové odbory vzdelávania.
– centralizuje rozhodovanie a riadenie experimentálneho overovania, jeho návrhov, prípravy a realizácie výlučne do rúk zamestnancov ministerstva a pri určovaní odborných garantov zužuje okruh na pracovníkov jeho priamoriadených organizácií, VŠ a výhradne verejných výskumných inštitúcií; vynecháva princíp partnerskej spolupráce so zriaďovateľmi, riaditeľmi, školami, garantmi a inými fyzickými a právnickými osobami a nahrádza ho netransparentným direktívnym protiústavným modelom
– vylučuje správne konanie z rozhodovania MŠ SR o návrhu, procese a uplatnení výsledkov experimentálneho overovania vedúceho ku vydaniu transparentného odôvodneného a tým i preskúmateľného správneho rozhodnutia, – nezrozumiteľne stanovuje, že MŠ SR vo svojej správe zverejní aj informácie o možnosti využitia experimentálneho overovania bez transparentného a jednoznačného uvedenia subjektu, ktorý o tomto najdôležitejšom kroku v zmysle platnej legislatívy rozhodne kvalifikovaným spôsobom na základe posúdenia platnej legislatívy i výsledkov experimentu. Vystavuje tak celé experimentálne overovanie riziku, že bude netransparentne ovplyvňované rôznymi vplyvmi. Správne konanie je t.č. jediným nástrojom zabezpečenia transparentnosti v tejto oblasti.
MŠ SR by v prípade prijatia novely netransparentne a bez možnosti voľby zo strany zriaďovateľov, škôl či garantov mocensky určovalo nielen to, kto a čo bude experimentálne overovať za peniaze koho, ale aj to, čo a ako sa bude v rámci experimentálneho overovania hodnotiť a kto bude hodnotiť bez jasnej – v zákone pomenovanej – možnosti preskúmavania zákonnosti a zmysluplnosti jeho postupu. Vytvára sa tak priestor na lobbing, korupciu a politické vplyvy na úkor odbornosti, transparentnosti a najmä na úkor inovácií v slovenskom školstve.
Vzhľadom k uvedenému žiadame, aby navrhovatelia stiahli predmetný návrh novely školského zákona z rokovania Národnej rady SR a to ešte v 1. čítaní s odôvodnením, že sa je potrebné venovať detailnejšie súčasnej praxi ohľadom tejto témy, ktorej riešenie si vyžaduje skôr zákonné dodržiavanie súčasného zákonného postupu ako zmenu legislatívy.
Ďalšie správy k téme:
Pozvánka na webinár: Ekonomické minimum zriaďovateľa/riaditeľa súkromnej školy z pohľadu neekonóma
Ospravedlňujeme sa všetkým doteraz registrovaným účastníkom za odloženie termínu webinára kvôli pretrvávajúcej chorobe lektora a za prípadne vzniknuté komplikácie. Nový termín oznámime mailom. V prípade ďalších otázok nás kontaktujte na info@sukromneskoly.sk.Pozývame...
So smútkom v duši spomíname na pána docenta Zabáka
doc. Ing. Zoltán Zabák, PhD., zriaďovateľ a riaditeľ Súkromnej strednej odbornej školy HOST, Pionierska 15, Bratislava Pred niekoľkými dňami sme sa dozvedeli, že aj naše rady Asociácie navždy opustil doc. Ing. Zoltán Zabák, PhD., zriaďovateľ a riaditeľ Súkromnej...
BEDEKER ZRIAĎOVATEĽA/RIADITEĽA: ABC krízového manažmentu
Čo pre nás, v súkromnom školstve, mení súčasná kríza? Ako sa na ňu pripraviť a aké prvé kroky urobiť? Ako pracovať s vlastnými emóciami, ako nájsť v sebe krízového manažéra a čo v kríze očakáva môj tím? Ktoré procesy a konkrétne postupy mi pomôžu v čase krízy? Aj na...
Bedeker Z/R: Pozvánka na (presunutý) webinár o medzigeneračnej komunikácii s I. Orbánovou
UPOZORNENIE: Pozvánka na webinár, ktorý sa mal uskutočniť v decembri 2023: pondelok, 18. marec 2024, 14.00 - 16.00 h Ak ste sa na tento webinár zaregistrovali v decembri, linka na nové pripojenie je pre Vás vygenerovaná automaticky, skontrolujte si poštu, prosím....
MÉDIÁ: E. Ohraďanová a Ľ. Andrássy ku kvalite súkromných škôl
RTVS / Z prvej ruky, 22. február 2024, 12.30 h Téma: Kontrola financovania súkromných škôl Hostia: ĽUBOMÍR ANDRASSY, Predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR; EVA OHRAĎANOVÁ, Prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení Moderuje Juraj Jedinák ANOTÁCIA:...
Stanovisko ASŠŠZ k vyjadreniu predsedu NKÚ ku kontrole stredných škôl
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky (NKÚ) 9. februára 2024 zverejnil výsledky kontroly NKÚ, ktorými preveroval deväť súkromných stredných škôl za obdobie rokov 2020 až 2022. Ako kľúčové zistenie v úvode tlačovej správy uviedol: "Fiktívne počty žiakov,...
MÉDIÁ: The Slovak Spectator k 30-ročnej skúsenosti ASŠŠZ
The Slovak Spectator / Private school pioneers call for teaching overhaul Children need to be taught differently to navigate today’s world, teachers say. Téma: Pohľad na 30-ročné fungovanie ASŠŠZ a súkromných škôl a školských zariadení na Slovensku Hostia: EVA...
G7: Nominácia expertov do projektových skupín MŠVVaŠ SR
Grémium 7 najväčších organizácií regionálneho školstva (G7) poskytlo Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu SR spoločný zoznam nominantov - 38 expertov regionálneho školstva do novovytvárajúcich sa pracovných projektových skupín, ktoré budú pracovať na témach...
E. Ohraďanová: Začíname rok, v ktorom oslávime 30 rokov fungovania našej ASŠŠZ
Milí priatelia, kolegyne a kolegovia, rok 2023 bol kľúčovým rokom v transformácii zariadení poradenstva a prevencie. Pozorne sme sledovali každý krok, legislatívnu zmenu, návrhy financovania a prispeli k zachovaniu niekoľkých zariadení, ktoré čelili možnému zániku. V...
Bedeker Z/R: Generačné skupiny v školstve a ako s nimi pracovať
UPOZORNENIE: Webinár, ktorý sa mal uskutočniť 15. 12. 2023, je vzhľadom na chorobu presunutý. O novom termíne Vás budeme informovať hneď, ako to bude možné. Greatest Gen, Gen Alfa, Tradicionalisti, Gen Y , Gen X či Boomers – päť z týchto vymenovaných generácií...