ASŠŠZS kritizuje poslanecký návrh novely Školského zákona.

Stanovisko ASŠŠZS novely v časti Experimentálne overovanie:

Navrhovatelia Eva Smolíková, Štefan Zelník a Tibor Bernaťák a Jaroslav Paška navrhujú zmeniť súčasnú úpravu experimentálneho overovania a zmeniť ho na „odbornú úlohu, ktorú ministerstvo školstva rieši s príslušnými priamo riadenými organizáciami, vysokými školami a inými odbornými inštitúciami a ktorej obsah, priebeh a hodnotenie nemá byť ovplyvňované záujmom konkrétnej fyzickej osoby alebo právnickej osoby poskytujúcej výchovu a vzdelávanie na jeho výsledku, čomu sa ani v režime osobitného druhu správneho konania nedá zabrániť.“ V dôvodovej správe uvádzajú, že výsledky experimentálneho overovania, ktoré preukázali prínos pre výchovno-vzdelávací proces a  sú v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona, môžu byť implementované všeobecne, nie iba exkluzívne pre iniciátora experimentálneho overovania. V prípade návrhov experimentálneho overovania nových odborov vzdelávania pre odborné vzdelávanie a prípravu sa v dôvodovej správe uvádza, že je potrebné, aby bol podnet podaný vecne príslušnou stavovskou alebo profesijnou organizáciou alebo príslušným ministerstvom z dôvodu, že iba organizácie sveta práce a príslušné orgány štátnej správy vedia objektívne zhodnotiť potreby a požiadavky trhu práce a zadefinovať požiadavky na nové odbory vzdelávania. Navrhovaná úprava podľa dôvodovej správy ponecháva priestor na dohodnutie podrobností o uskutočnení experimentálneho overovania vrátane finančného zabezpečenia na odborného garanta a školu alebo školské zariadenie, v ktorom sa hypotézy v súlade s predmetom a cieľom experimentálneho overovania budú overovať a ustanovuje transparentné zverejňovanie podmienok a výsledkov experimentálneho overovania.

Novela v predloženom znení podľa nás:

– výrazne obmedzuje predmet experimentálneho overovania len na experimentálne overovanie výchovno-vzdelávacieho programu školy a školského zariadenia, foriem a organizácie výchovy a vzdelávania v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania – nedáva tým priestor na overovanie nových cieľov a princípov výchovy a vzdelávania a v prípade overovania výchovno-vzdelávacieho programu školy a školského zariadenia v rozpore s dôvodovou správou obmedzuje overovanie exkluzívne pre iniciátora experimentálneho overovania.

– vynecháva v zákone pôvodný cieľ experimentálneho overovania ako rámca pre rozhodovanie MŠ SR o uplatnení jeho výsledkov – získať alebo overiť v praxi poznatky, skúsenosti, podnety, implementáciu poznatkov a skúseností na zmeny a obnovu pedagogických dokumentov, na vytvorenie alternatívnych vzdelávacích programov alebo výchovných programov, overovanie zahraničných modelov, prípadne ich uplatnenie na podmienky škôl a školských zariadení podľa tohto zákona, príp. podnetov na zmenu legislatívy

– významne obmedzuje okruh oprávnených osôb, ktoré môžu podať návrh na experimentálne overovanie nového študijného alebo učebného odboru v stredných odborných školách; v prípade návrhov experimentálneho overovania nových odborov vzdelávania pre odborné vzdelávanie a prípravu sa v dôvodovej správe uvádza, že je potrebné, aby bol podnet podaný vecne príslušnou stavovskou alebo profesijnou organizáciou alebo príslušným ministerstvom zo zavádzajúceho dôvodu, že iba organizácie sveta práce a príslušné orgány štátnej správy vedia objektívne zhodnotiť potreby a požiadavky trhu práce a zadefinovať požiadavky na nové odbory vzdelávania.

–  centralizuje rozhodovanie a riadenie experimentálneho overovania, jeho návrhov, prípravy a realizácie výlučne do rúk zamestnancov ministerstva a pri určovaní odborných garantov zužuje okruh na pracovníkov jeho priamoriadených organizácií, VŠ a výhradne verejných výskumných inštitúcií; vynecháva princíp partnerskej spolupráce so zriaďovateľmi, riaditeľmi, školami, garantmi a inými fyzickými a právnickými osobami a nahrádza ho netransparentným direktívnym protiústavným modelom

–  vylučuje správne konanie z rozhodovania MŠ SR o návrhu, procese a uplatnení výsledkov experimentálneho overovania vedúceho ku vydaniu transparentného odôvodneného a tým i preskúmateľného správneho rozhodnutia, – nezrozumiteľne stanovuje, že MŠ SR vo svojej správe zverejní aj informácie o možnosti využitia experimentálneho overovania bez transparentného a jednoznačného uvedenia subjektu, ktorý o tomto najdôležitejšom kroku v zmysle platnej legislatívy rozhodne kvalifikovaným spôsobom na základe posúdenia platnej legislatívy i výsledkov experimentu. Vystavuje tak celé experimentálne overovanie riziku, že bude netransparentne ovplyvňované rôznymi vplyvmi. Správne konanie je t.č. jediným nástrojom zabezpečenia transparentnosti v tejto  oblasti.

MŠ SR by v prípade prijatia novely netransparentne a bez možnosti voľby zo strany zriaďovateľov, škôl či garantov mocensky určovalo nielen to, kto a čo bude experimentálne overovať za peniaze koho, ale aj to, čo a ako sa bude v rámci experimentálneho overovania hodnotiť a kto bude hodnotiť bez jasnej – v zákone pomenovanej – možnosti preskúmavania zákonnosti a zmysluplnosti jeho postupu. Vytvára sa tak priestor na  lobbing, korupciu a politické vplyvy na úkor odbornosti, transparentnosti a najmä na úkor inovácií v slovenskom školstve.

     Vzhľadom k uvedenému žiadame, aby navrhovatelia stiahli predmetný návrh novely školského zákona z rokovania Národnej rady SR a to ešte v 1. čítaní s odôvodnením, že sa je potrebné venovať detailnejšie súčasnej praxi ohľadom tejto témy, ktorej riešenie si vyžaduje skôr zákonné dodržiavanie súčasného zákonného postupu ako zmenu legislatívy.

Ďalšie správy k téme:

BEDEKER ZRIAĎOVATEĽA: Vydávanie rozhodnutí, na ktoré sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní

Webinár je reakciou na zmeny v školských zákonoch, ktoré postupne upravili predpisy vydávania rozhodnutí. Na základe podnetov a otázok v vydávaniu nových rozhodnutí v školách a školských zariadeniach, na ktoré sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní, Vás pozývame na webinár. Na ňom Vám doc. JUDr. Jozef Tekeli, PhD. v sprievode Mgr. art. Evy Ohraďanovej a Mgr. Daniela Masaroviča poskytne základné informácie, upozorní Vás na dôležité zmeny v legislatíve a tiež Vám odpovie na množstvo otázok.

ZODPOVEDNE VOČI BUDÚCNOSTI

Stretnutie členov, zasadnutie odborných sekcií a Valné zhromaždenie ASŠŠZ 2022 "Zodpovedne voči budúcnosti" bolo motto prvého veľkého stretnutia členov ASŠŠZ, ktoré sa uskutočnilo 5. - 6. mája 2022 v Grandhoteli Bellevue, Vysoké Tatry, po viac ako dvoch rokoch...

29. január 2022

EDUweek 2022/06 – týždňový sumár aktivít ASŠŠZ, nová legislatíva a materiály Okrem súhrnu našich aktiviít v EDUweeku nájdete aj linky na novú legislatívu zverejnenú v Zbierke zákonov, súhrn zákonov, ktoré sú navrhované na rokovanie 55. schôdze Národnej rady SR....

26. január 2022

EDUweek 2022/05 – linky na januárové novinky na webe MŠVVaŠ SR a ďalších weboch V súvislosti s novou podobou stránky Ministerstva školstva, vedy, vúskumu a športu SR sme sa zamerali na zmapovanie noviniek na tomto webe a prinášame aj ďalšie informácie z legislatívy. V...

24. január 2022

EDUweek 2022/04 – registrácia na rokovania odborných sekcií a najnovšie informácie Koniec januára a začiatok februára je v znamení rokovania odborných sekcií, na ktoré je potrebné sa zaregistrovať. Termíny rokovania odborných sekcií: ZÁKLADNÉ UMELECKÉ ŠKOLY: Streda,...

21. január 2022

#EDUweek 2022/03 – súhrn najnovších informácií v oblasti školstva a vzdelávania Informujeme Vás o stretnutiach našich zástupcov v pracovných skupinách MŠVVaŠ SR, ŠPÚ a ďalších aktivitách. Kľúčovou témou je harmonogram online rokovaní odborných sekcií ASŠŠZ, ako aj...

Návod: Ako sa pripojiť na webinár

Platforma CISCO WEBEX Pretože sa snažíme vytvoriť bezpečný priestor na online komunikáciu, používame aplikáciu CISCO WEBEX, ktorá zabezpečuje nielen vysokú kvalitu obrazu a zvuku, ale aj technicky zabezpečené bezpečné pripojenie.  Základné pravidlá pripájania sa na...

14. január 2022

EDUweek 2022/02 – súhrn najnovších informácií v oblasti školstva a vzdelávania

13. január 2022

Upozornenie členom ASŠŠZ na riziko zneužitia dobrého mena a výzva na presadzovanie korektných vzťahov a rovnocenného dialógu na všetkých úrovniach.

Pin It on Pinterest

Share This