ASŠŠZS kritizuje poslanecký návrh novely Školského zákona.

Stanovisko ASŠŠZS novely v časti Experimentálne overovanie:

Navrhovatelia Eva Smolíková, Štefan Zelník a Tibor Bernaťák a Jaroslav Paška navrhujú zmeniť súčasnú úpravu experimentálneho overovania a zmeniť ho na „odbornú úlohu, ktorú ministerstvo školstva rieši s príslušnými priamo riadenými organizáciami, vysokými školami a inými odbornými inštitúciami a ktorej obsah, priebeh a hodnotenie nemá byť ovplyvňované záujmom konkrétnej fyzickej osoby alebo právnickej osoby poskytujúcej výchovu a vzdelávanie na jeho výsledku, čomu sa ani v režime osobitného druhu správneho konania nedá zabrániť.“ V dôvodovej správe uvádzajú, že výsledky experimentálneho overovania, ktoré preukázali prínos pre výchovno-vzdelávací proces a  sú v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona, môžu byť implementované všeobecne, nie iba exkluzívne pre iniciátora experimentálneho overovania. V prípade návrhov experimentálneho overovania nových odborov vzdelávania pre odborné vzdelávanie a prípravu sa v dôvodovej správe uvádza, že je potrebné, aby bol podnet podaný vecne príslušnou stavovskou alebo profesijnou organizáciou alebo príslušným ministerstvom z dôvodu, že iba organizácie sveta práce a príslušné orgány štátnej správy vedia objektívne zhodnotiť potreby a požiadavky trhu práce a zadefinovať požiadavky na nové odbory vzdelávania. Navrhovaná úprava podľa dôvodovej správy ponecháva priestor na dohodnutie podrobností o uskutočnení experimentálneho overovania vrátane finančného zabezpečenia na odborného garanta a školu alebo školské zariadenie, v ktorom sa hypotézy v súlade s predmetom a cieľom experimentálneho overovania budú overovať a ustanovuje transparentné zverejňovanie podmienok a výsledkov experimentálneho overovania.

Novela v predloženom znení podľa nás:

– výrazne obmedzuje predmet experimentálneho overovania len na experimentálne overovanie výchovno-vzdelávacieho programu školy a školského zariadenia, foriem a organizácie výchovy a vzdelávania v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania – nedáva tým priestor na overovanie nových cieľov a princípov výchovy a vzdelávania a v prípade overovania výchovno-vzdelávacieho programu školy a školského zariadenia v rozpore s dôvodovou správou obmedzuje overovanie exkluzívne pre iniciátora experimentálneho overovania.

– vynecháva v zákone pôvodný cieľ experimentálneho overovania ako rámca pre rozhodovanie MŠ SR o uplatnení jeho výsledkov – získať alebo overiť v praxi poznatky, skúsenosti, podnety, implementáciu poznatkov a skúseností na zmeny a obnovu pedagogických dokumentov, na vytvorenie alternatívnych vzdelávacích programov alebo výchovných programov, overovanie zahraničných modelov, prípadne ich uplatnenie na podmienky škôl a školských zariadení podľa tohto zákona, príp. podnetov na zmenu legislatívy

– významne obmedzuje okruh oprávnených osôb, ktoré môžu podať návrh na experimentálne overovanie nového študijného alebo učebného odboru v stredných odborných školách; v prípade návrhov experimentálneho overovania nových odborov vzdelávania pre odborné vzdelávanie a prípravu sa v dôvodovej správe uvádza, že je potrebné, aby bol podnet podaný vecne príslušnou stavovskou alebo profesijnou organizáciou alebo príslušným ministerstvom zo zavádzajúceho dôvodu, že iba organizácie sveta práce a príslušné orgány štátnej správy vedia objektívne zhodnotiť potreby a požiadavky trhu práce a zadefinovať požiadavky na nové odbory vzdelávania.

–  centralizuje rozhodovanie a riadenie experimentálneho overovania, jeho návrhov, prípravy a realizácie výlučne do rúk zamestnancov ministerstva a pri určovaní odborných garantov zužuje okruh na pracovníkov jeho priamoriadených organizácií, VŠ a výhradne verejných výskumných inštitúcií; vynecháva princíp partnerskej spolupráce so zriaďovateľmi, riaditeľmi, školami, garantmi a inými fyzickými a právnickými osobami a nahrádza ho netransparentným direktívnym protiústavným modelom

–  vylučuje správne konanie z rozhodovania MŠ SR o návrhu, procese a uplatnení výsledkov experimentálneho overovania vedúceho ku vydaniu transparentného odôvodneného a tým i preskúmateľného správneho rozhodnutia, – nezrozumiteľne stanovuje, že MŠ SR vo svojej správe zverejní aj informácie o možnosti využitia experimentálneho overovania bez transparentného a jednoznačného uvedenia subjektu, ktorý o tomto najdôležitejšom kroku v zmysle platnej legislatívy rozhodne kvalifikovaným spôsobom na základe posúdenia platnej legislatívy i výsledkov experimentu. Vystavuje tak celé experimentálne overovanie riziku, že bude netransparentne ovplyvňované rôznymi vplyvmi. Správne konanie je t.č. jediným nástrojom zabezpečenia transparentnosti v tejto  oblasti.

MŠ SR by v prípade prijatia novely netransparentne a bez možnosti voľby zo strany zriaďovateľov, škôl či garantov mocensky určovalo nielen to, kto a čo bude experimentálne overovať za peniaze koho, ale aj to, čo a ako sa bude v rámci experimentálneho overovania hodnotiť a kto bude hodnotiť bez jasnej – v zákone pomenovanej – možnosti preskúmavania zákonnosti a zmysluplnosti jeho postupu. Vytvára sa tak priestor na  lobbing, korupciu a politické vplyvy na úkor odbornosti, transparentnosti a najmä na úkor inovácií v slovenskom školstve.

     Vzhľadom k uvedenému žiadame, aby navrhovatelia stiahli predmetný návrh novely školského zákona z rokovania Národnej rady SR a to ešte v 1. čítaní s odôvodnením, že sa je potrebné venovať detailnejšie súčasnej praxi ohľadom tejto témy, ktorej riešenie si vyžaduje skôr zákonné dodržiavanie súčasného zákonného postupu ako zmenu legislatívy.

Ďalšie správy k téme:

BEDEKER ZRIAĎOVATEĽA: Od VZN k zmluve 4. (pozvánka)

Na webinári získate súhrn základných informácií o zmluvách a ich dodatkoch v kontexte zmien na rok 2023. Na vaše otázky odpovedá právny expert doc. JUDr. Jozef Tekeli, PhD. Webinárom Vás budú sprevádzať: E. Ohraďanová (ASŠŠZ) a M. Čurlík (AEŠS).

Financovanie: Zmluvy a dodatky vo výklade zákona z MŠVVaŠ SR

Je potrebné, aby dodatky reflektovali daňovú prognózu, ktorá je na celý kalendárny rok Je potrebné, aby obec alebo vyšší územný celok pri dodatku zmluvy pre zostávajúce obdobie rozpočtového roka upravila výšku finančných prostriedkov, ktoré majú byť poukázané...

OKTÓBER 2022 (pripravovaná legislatíva + kľúčové dokumenty)

Rokovania Legislatívnej rady vlády SR   Na program 64.-66. zasadnutia neboli predložené žiadne zákony priamo súvisiace so školstvom a vzdelávaním.Rokovania Vlády SR 108. rokovanie, 5. 10. 2022 4. Správa o plnení opatrení vyplývajúcich z Národného programu rozvoja...

Spomienka na G. Rovňáka

ASŠŠZ so smútkom spomína na Gabriela Rovňáka Koncom minulého týždňa navždy opustil naše rady zakladateľ 1. súkromnej základnej umeleckej školy na Slovensku a dirigent speváckeho zboru Cannes Gabriel Rovňák. Gabriel Rovňák má za sebou úspešný život zanieteného pedagóga...

Pomáhame poradniam: Stanovisko MŠVVaŠ SR

Do 25. septembra 2022 sú zriaďovatelia neštátnych CŠPP a CPPPaP povinní predložiť obci údaje k financovaniu ASŠŠZ, ktorá združuje hlavne zriaďovateľov aj súkromných centier špeciálnopedagogického poradenstva (CŠPP) a centier pedagogicko-psychologického poradenstva a...

Pomáhame poradniam: Namiesto ŠKOL 40-01 vlastný formulár

Do 25. septembra 2022 sú zriaďovatelia neštátnych CŠPP a CPPPaP povinní predložiť obci údaje k financovaniu ASŠŠZ, ktorá združuje hlavne zriaďovateľov aj súkromných centier špeciálnopedagogického poradenstva (CŠPP) a centier pedagogicko-psychologického poradenstva a...

N3: Žiadame naplnenie zákonnej povinnosti pri financovaní z DPFO

Zástupcovia neštátnych škôl a školských zariadení žiadajú financovanie v súlade so zákonom Neformálne zoskupenie zástupcov neštátnych zriaďovateľov, škôl a školských zariadení (N3) požiadalo listom Matúša Valla, primátora hlavného mesta Bratislavy o naplnenie zákonnej...

Pin It on Pinterest

Share This