ASŠŠZS kritizuje poslanecký návrh novely Školského zákona.
Stanovisko ASŠŠZS novely v časti Experimentálne overovanie:
Navrhovatelia Eva Smolíková, Štefan Zelník a Tibor Bernaťák a Jaroslav Paška navrhujú zmeniť súčasnú úpravu experimentálneho overovania a zmeniť ho na „odbornú úlohu, ktorú ministerstvo školstva rieši s príslušnými priamo riadenými organizáciami, vysokými školami a inými odbornými inštitúciami a ktorej obsah, priebeh a hodnotenie nemá byť ovplyvňované záujmom konkrétnej fyzickej osoby alebo právnickej osoby poskytujúcej výchovu a vzdelávanie na jeho výsledku, čomu sa ani v režime osobitného druhu správneho konania nedá zabrániť.“ V dôvodovej správe uvádzajú, že výsledky experimentálneho overovania, ktoré preukázali prínos pre výchovno-vzdelávací proces a sú v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona, môžu byť implementované všeobecne, nie iba exkluzívne pre iniciátora experimentálneho overovania. V prípade návrhov experimentálneho overovania nových odborov vzdelávania pre odborné vzdelávanie a prípravu sa v dôvodovej správe uvádza, že je potrebné, aby bol podnet podaný vecne príslušnou stavovskou alebo profesijnou organizáciou alebo príslušným ministerstvom z dôvodu, že iba organizácie sveta práce a príslušné orgány štátnej správy vedia objektívne zhodnotiť potreby a požiadavky trhu práce a zadefinovať požiadavky na nové odbory vzdelávania. Navrhovaná úprava podľa dôvodovej správy ponecháva priestor na dohodnutie podrobností o uskutočnení experimentálneho overovania vrátane finančného zabezpečenia na odborného garanta a školu alebo školské zariadenie, v ktorom sa hypotézy v súlade s predmetom a cieľom experimentálneho overovania budú overovať a ustanovuje transparentné zverejňovanie podmienok a výsledkov experimentálneho overovania.
Novela v predloženom znení podľa nás:
– výrazne obmedzuje predmet experimentálneho overovania len na experimentálne overovanie výchovno-vzdelávacieho programu školy a školského zariadenia, foriem a organizácie výchovy a vzdelávania v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania – nedáva tým priestor na overovanie nových cieľov a princípov výchovy a vzdelávania a v prípade overovania výchovno-vzdelávacieho programu školy a školského zariadenia v rozpore s dôvodovou správou obmedzuje overovanie exkluzívne pre iniciátora experimentálneho overovania.
– vynecháva v zákone pôvodný cieľ experimentálneho overovania ako rámca pre rozhodovanie MŠ SR o uplatnení jeho výsledkov – získať alebo overiť v praxi poznatky, skúsenosti, podnety, implementáciu poznatkov a skúseností na zmeny a obnovu pedagogických dokumentov, na vytvorenie alternatívnych vzdelávacích programov alebo výchovných programov, overovanie zahraničných modelov, prípadne ich uplatnenie na podmienky škôl a školských zariadení podľa tohto zákona, príp. podnetov na zmenu legislatívy
– významne obmedzuje okruh oprávnených osôb, ktoré môžu podať návrh na experimentálne overovanie nového študijného alebo učebného odboru v stredných odborných školách; v prípade návrhov experimentálneho overovania nových odborov vzdelávania pre odborné vzdelávanie a prípravu sa v dôvodovej správe uvádza, že je potrebné, aby bol podnet podaný vecne príslušnou stavovskou alebo profesijnou organizáciou alebo príslušným ministerstvom zo zavádzajúceho dôvodu, že iba organizácie sveta práce a príslušné orgány štátnej správy vedia objektívne zhodnotiť potreby a požiadavky trhu práce a zadefinovať požiadavky na nové odbory vzdelávania.
– centralizuje rozhodovanie a riadenie experimentálneho overovania, jeho návrhov, prípravy a realizácie výlučne do rúk zamestnancov ministerstva a pri určovaní odborných garantov zužuje okruh na pracovníkov jeho priamoriadených organizácií, VŠ a výhradne verejných výskumných inštitúcií; vynecháva princíp partnerskej spolupráce so zriaďovateľmi, riaditeľmi, školami, garantmi a inými fyzickými a právnickými osobami a nahrádza ho netransparentným direktívnym protiústavným modelom
– vylučuje správne konanie z rozhodovania MŠ SR o návrhu, procese a uplatnení výsledkov experimentálneho overovania vedúceho ku vydaniu transparentného odôvodneného a tým i preskúmateľného správneho rozhodnutia, – nezrozumiteľne stanovuje, že MŠ SR vo svojej správe zverejní aj informácie o možnosti využitia experimentálneho overovania bez transparentného a jednoznačného uvedenia subjektu, ktorý o tomto najdôležitejšom kroku v zmysle platnej legislatívy rozhodne kvalifikovaným spôsobom na základe posúdenia platnej legislatívy i výsledkov experimentu. Vystavuje tak celé experimentálne overovanie riziku, že bude netransparentne ovplyvňované rôznymi vplyvmi. Správne konanie je t.č. jediným nástrojom zabezpečenia transparentnosti v tejto oblasti.
MŠ SR by v prípade prijatia novely netransparentne a bez možnosti voľby zo strany zriaďovateľov, škôl či garantov mocensky určovalo nielen to, kto a čo bude experimentálne overovať za peniaze koho, ale aj to, čo a ako sa bude v rámci experimentálneho overovania hodnotiť a kto bude hodnotiť bez jasnej – v zákone pomenovanej – možnosti preskúmavania zákonnosti a zmysluplnosti jeho postupu. Vytvára sa tak priestor na lobbing, korupciu a politické vplyvy na úkor odbornosti, transparentnosti a najmä na úkor inovácií v slovenskom školstve.
Vzhľadom k uvedenému žiadame, aby navrhovatelia stiahli predmetný návrh novely školského zákona z rokovania Národnej rady SR a to ešte v 1. čítaní s odôvodnením, že sa je potrebné venovať detailnejšie súčasnej praxi ohľadom tejto témy, ktorej riešenie si vyžaduje skôr zákonné dodržiavanie súčasného zákonného postupu ako zmenu legislatívy.
Ďalšie správy k téme:
Webinár MŠVVaŠ SR a NIVAM: Zaraďovanie a vzdelávanie detí odídencov z Ukrajiny v školskom roku 2023/2024
ASŠŠZ Vás pozýva na webinár, ktorý pre neštátnych zriaďovateľov a riaditeľov škôl, ktorí majú deti odídencov z Ukrajiny, pripravilo MŠVVaŠ SR v spolupráci s NIVAM.
Prezidentka ASŠŠZ: Vzdelávajme slobodne, zodpovedne a s odvahou
Milé kolegyne a kolegovia, vstupujeme do nového školského roka, ktorý ovplyvnia nielen voľby do národnej rady, nového prezidenta i europoslancov, ale aj rozbehnuté reformy v školskom systéme. Aj v tomto roku budeme stáť pri Vás a budeme presadzovať slobodu výberu...
Grémium školstva: Spoločné verejné vyhlásenie politickým stranám pred voľbami do NR SR 2023
Hoci školstvo a vzdelávanie patrilo ku sľubovaným prioritám takmer všetkých vlád, v skutočnosti sa odsúvalo na okraj reálneho politického a verejného záujmu. Grémium školstva na to upozorňuje vo vyhlásení 25 politickým subjektom kandidujúcim vo voľbách do NR SR.
N3: Žiadosť MŠVVaŠ SR o riešenie existenčného ohrozenia niektorých CVČ
N3 žiada ministra školstva o urgentnú pomoc pri riešení vážnej situácie vo financovaní centier voľného času a žiada ho nielen o systémové zmeny.
LEGISLATÍVA: V platnosti nové vyhlášky
Vyhláška 338/2023 Z. z. Názov predpisu: Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 322/2008 Z. z. o špeciálnych školách v znení neskorších predpisov Dátum...
LEGISLATÍVA: V platnosti nová príloha k vyhláške (vzor prihlášky – obedy)
Vyhláška 334/2023 Z. z. Názov predpisu: Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva práce sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 22/2011 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia...
LEGISLATÍVA: Nariadenie k distribúcii ovocia do škôl
Nariadenie vlády Slovenskej republiky 320/2023 Z. z. Názov predpisu: Nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 200/2019 Z. z. o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu ovocia, zeleniny, mlieka a...
LEGISLATÍVA: Od septembra novela školského zákona
Zákon 276/2023 Z. z. Názov predpisu: Zákon, ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov Dátum účinnosti: 1. 09. 2023 Zobrazenie právneho predpisu v IS Slov-Lex:...
BEDEKER Z/R: Špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby a podporné opatrenia (novela Školského zákona)
ASŠŠZ v spolupráci so ZKŠS a AEŠS Vás pozývajú na webinár Bedeker zriaďovateľa/riaditeľa: Špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby a podporné opatrenia (novela Školského zákona) s PhDr. Janou MERAŠICKOU, riaditeľkou odboru inkluzívneho vzdelávania na Ministerstve...
Bedeker Z/R: Novela Školského zákona v praxi
ASŠŠZ v spolupráci so ZKŠS a AEŠS Vás pozývajú na webinár Bedeker zriaďovateľa/riaditeľa: Novela Školského zákona v praxi z pohľadu neštátnych škôl a školských zariadení s JUDr. Žanetou SURMAJOVOU, PhD., generálnou riaditeľkou sekcie legislatívno-právnej MŠVVaŠ SR.
Webinárom ju budú sprevádzať: Mgr. art. Eva Ohraďanová (ASŠŠZ), Mgr. Daniel Masarovič (ZKŠS) a Miroslav Čurlík (AEŠS).