Experimentálne overovanie je jednou z najdôležitejších súčastí fungovania mnohých súkromných škôl, ktoré sú vlajkovou loďou v dynamickom zavádzaní inovácií do vzdelávacieho systému. Vďaka experimentálnemu overovaniu na Slovensku v súčasnosti fungujú napr. Montessori a waldorfské systémy, integrované tematické vyučovanie, Daltonský plán, Feuersteinova metóda a mnoho iných projektov a študijných či učebných odborov, ktoré by inak nevznikli a ďalšie školy by ich nemohli prevziať.

Experimentálne overovanie obsahu, metód a foriem vyučovania pod odbornou garanciou vysokoškolských pedagógov alebo Štátneho pedagogického ústavu bolo a je spravidla výsledkom symbiózy motivácie riaditeľa a kolektívu nadšencov a expertov a času, ktorý nad rámec úväzku venujú téme. Financovanie celého procesu je spravidla výsledkom podpory nimi vypracovaných kvalitných projektov z nadácií či fondov alebo priamo z rozpočtu súkromných škôl. Sú to zabehané procesy, ktoré nie sú závislé na štátnom rozpočte.

Poslanecká novela Zákona 245/2008 Z.z. Školského zákona, s výrazným obmedzením experimentálneho overovania obsahu, foriem a metód vyučovania, ktorým sa do systému vzdelávania dostávali pedagogické inovácie alebo nové študijné či učebné odbory, sa má bez konzultácií so zainteresovanými aktérmi a bez možnosti pripomienok zo školskej praxe priamo schvaľovať v Národnej rade SR.

Poslanecká novela Zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov

„Osobne ma návrh nahneval, pretože to považujem za zrušenie jedinej oficiálnej možnosti, ako inovovať pedagogickú prax „zdola“, z vlastnej iniciatívy učiteľov a učiteliek v praxi, často v spolupráci s odborníkmi, ktorí sa téme venujú na expertnej úrovni. Súčasne, nie som presvedčená, že na ministerstve sú dostatočné personálne kapacity na odborné prideľovanie garantov a na vytváranie systematickej a vzájomne obohacujúcej spolupráce materských, základných a stredných škôl s učiteľskými vysokými školami.“

Chceme poznať Váš názor

Vyplnenie dotazníka k experimentálnemu overovaniu (EO) Vám zaberie iba niekoľko minút, ale veľmi pomôže pri pripomienkovaní legislatívneho návrhu novely Školského zákona.

Ak experimentálne overovanie nerealizujete, ale chceli by ste pri presadzovaní pedagogických inovácií pomôcť inak, napíšte nám prosím, a krátko popíšte, akým inováciám v školstve sa venujete.

Naše skúsenosti s inováciami

14 + 15 =

10. január 2021

V diskusii V politike na TA3 (od 11.00 h) sa zúčastní aj minister školstva Branislav Gröhling (SaS). Čo sa práve deje

T. Sedláček: Cieľom študentov je hádať sa so mnou

Zamyslenie populárneho českého ekonóma a vysokoškolského pedagóga nad spôsobom učenia, súčasnými trendami vo vzdelávaní a o celoživotnom vzdelávaní. Myslím si, že to by mala byť rola vzdelávania všeobecne: vziať skutočne každého, kto má sebamenší záujem, a učiť tak...

8. január 2021

Minister školstva B. Gröhling vydal rozhodnutie 2021/9418:2-A1810 s platnosťou od 11. januára 2021 o mimoriadnom prerušení školského vyučovania v školách a prevádzky školských zariadení a zabezpečení dištančného vzdelávania. MŠVVaS SR aktualizovalo materiál „Návrat do...

7. január 2021

"Naším cieľom je, aby sme učiteľov a riaditeľov odbremenili a dali im tak viac času na venovanie sa žiakom. V druhej fáze debyrokratizácie budeme novelizovať zákony a tu pocítia zmeny najmä stredné školy." Branislav Gröhling, minister školstva, vedy, výskumu a športu...

E. Ohraďanová pre SITA: Stále sme v nepoznanej situácii

O tom, ako s odstupom času vnímame pandemickú situáciu, o jej dopade na vzdelanie žiakov, ale aj o blízkej budúcnosti - príprave návratu žiakov do škôl, hovorí Eva Ohraďanová, prezidentka ASŠŠZS pre agentúru SITA: "Celé roky sme sa odhodlávali k zmenám v hodnotení,...

Pin It on Pinterest

Share This