Experimentálne overovanie je jednou z najdôležitejších súčastí fungovania mnohých súkromných škôl, ktoré sú vlajkovou loďou v dynamickom zavádzaní inovácií do vzdelávacieho systému. Vďaka experimentálnemu overovaniu na Slovensku v súčasnosti fungujú napr. Montessori a waldorfské systémy, integrované tematické vyučovanie, Daltonský plán, Feuersteinova metóda a mnoho iných projektov a študijných či učebných odborov, ktoré by inak nevznikli a ďalšie školy by ich nemohli prevziať.
Experimentálne overovanie obsahu, metód a foriem vyučovania pod odbornou garanciou vysokoškolských pedagógov alebo Štátneho pedagogického ústavu bolo a je spravidla výsledkom symbiózy motivácie riaditeľa a kolektívu nadšencov a expertov a času, ktorý nad rámec úväzku venujú téme. Financovanie celého procesu je spravidla výsledkom podpory nimi vypracovaných kvalitných projektov z nadácií či fondov alebo priamo z rozpočtu súkromných škôl. Sú to zabehané procesy, ktoré nie sú závislé na štátnom rozpočte.
Poslanecká novela Zákona 245/2008 Z.z. Školského zákona, s výrazným obmedzením experimentálneho overovania obsahu, foriem a metód vyučovania, ktorým sa do systému vzdelávania dostávali pedagogické inovácie alebo nové študijné či učebné odbory, sa má bez konzultácií so zainteresovanými aktérmi a bez možnosti pripomienok zo školskej praxe priamo schvaľovať v Národnej rade SR.
Poslanecká novela Zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov
„Osobne ma návrh nahneval, pretože to považujem za zrušenie jedinej oficiálnej možnosti, ako inovovať pedagogickú prax „zdola“, z vlastnej iniciatívy učiteľov a učiteliek v praxi, často v spolupráci s odborníkmi, ktorí sa téme venujú na expertnej úrovni. Súčasne, nie som presvedčená, že na ministerstve sú dostatočné personálne kapacity na odborné prideľovanie garantov a na vytváranie systematickej a vzájomne obohacujúcej spolupráce materských, základných a stredných škôl s učiteľskými vysokými školami.“
Chceme poznať Váš názor
Ak experimentálne overovanie nerealizujete, ale chceli by ste pri presadzovaní pedagogických inovácií pomôcť inak, napíšte nám prosím, a krátko popíšte, akým inováciám v školstve sa venujete.
Naše skúsenosti s inováciami
10. január 2021
V diskusii V politike na TA3 (od 11.00 h) sa zúčastní aj minister školstva Branislav Gröhling (SaS). Čo sa práve deje
T. Sedláček: Cieľom študentov je hádať sa so mnou
Zamyslenie populárneho českého ekonóma a vysokoškolského pedagóga nad spôsobom učenia, súčasnými trendami vo vzdelávaní a o celoživotnom vzdelávaní. Myslím si, že to by mala byť rola vzdelávania všeobecne: vziať skutočne každého, kto má sebamenší záujem, a učiť tak...
8. január 2021
Minister školstva B. Gröhling vydal rozhodnutie 2021/9418:2-A1810 s platnosťou od 11. januára 2021 o mimoriadnom prerušení školského vyučovania v školách a prevádzky školských zariadení a zabezpečení dištančného vzdelávania. MŠVVaS SR aktualizovalo materiál „Návrat do...
7. január 2021
"Naším cieľom je, aby sme učiteľov a riaditeľov odbremenili a dali im tak viac času na venovanie sa žiakom. V druhej fáze debyrokratizácie budeme novelizovať zákony a tu pocítia zmeny najmä stredné školy." Branislav Gröhling, minister školstva, vedy, výskumu a športu...
SITA: Školy zostávajú zatvorené. Ako situácia ovplyvní vzdelanie detí a kto pomôže rodičom
Príspevok tlačovej agentúry SITA prináša pohľady na zatvorenie škôl, súčasnú pandemickú situáciu i opatrenia na zabepečenie dištančnej formy vzdelávania. V rozhovore sú spracované aj odpovede z rozhovoru s E. Ohraďanovou, prezidentkou ASŠŠZS. "Celé roky sme sa...
E. Ohraďanová pre SITA: Stále sme v nepoznanej situácii
O tom, ako s odstupom času vnímame pandemickú situáciu, o jej dopade na vzdelanie žiakov, ale aj o blízkej budúcnosti - príprave návratu žiakov do škôl, hovorí Eva Ohraďanová, prezidentka ASŠŠZS pre agentúru SITA: "Celé roky sme sa odhodlávali k zmenám v hodnotení,...