Experimentálne overovanie je jednou z najdôležitejších súčastí fungovania mnohých súkromných škôl, ktoré sú vlajkovou loďou v dynamickom zavádzaní inovácií do vzdelávacieho systému. Vďaka experimentálnemu overovaniu na Slovensku v súčasnosti fungujú napr. Montessori a waldorfské systémy, integrované tematické vyučovanie, Daltonský plán, Feuersteinova metóda a mnoho iných projektov a študijných či učebných odborov, ktoré by inak nevznikli a ďalšie školy by ich nemohli prevziať.

Experimentálne overovanie obsahu, metód a foriem vyučovania pod odbornou garanciou vysokoškolských pedagógov alebo Štátneho pedagogického ústavu bolo a je spravidla výsledkom symbiózy motivácie riaditeľa a kolektívu nadšencov a expertov a času, ktorý nad rámec úväzku venujú téme. Financovanie celého procesu je spravidla výsledkom podpory nimi vypracovaných kvalitných projektov z nadácií či fondov alebo priamo z rozpočtu súkromných škôl. Sú to zabehané procesy, ktoré nie sú závislé na štátnom rozpočte.

Poslanecká novela Zákona 245/2008 Z.z. Školského zákona, s výrazným obmedzením experimentálneho overovania obsahu, foriem a metód vyučovania, ktorým sa do systému vzdelávania dostávali pedagogické inovácie alebo nové študijné či učebné odbory, sa má bez konzultácií so zainteresovanými aktérmi a bez možnosti pripomienok zo školskej praxe priamo schvaľovať v Národnej rade SR.

Poslanecká novela Zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov

„Osobne ma návrh nahneval, pretože to považujem za zrušenie jedinej oficiálnej možnosti, ako inovovať pedagogickú prax „zdola“, z vlastnej iniciatívy učiteľov a učiteliek v praxi, často v spolupráci s odborníkmi, ktorí sa téme venujú na expertnej úrovni. Súčasne, nie som presvedčená, že na ministerstve sú dostatočné personálne kapacity na odborné prideľovanie garantov a na vytváranie systematickej a vzájomne obohacujúcej spolupráce materských, základných a stredných škôl s učiteľskými vysokými školami.“

Chceme poznať Váš názor

Vyplnenie dotazníka k experimentálnemu overovaniu (EO) Vám zaberie iba niekoľko minút, ale veľmi pomôže pri pripomienkovaní legislatívneho návrhu novely Školského zákona.

Ak experimentálne overovanie nerealizujete, ale chceli by ste pri presadzovaní pedagogických inovácií pomôcť inak, napíšte nám prosím, a krátko popíšte, akým inováciám v školstve sa venujete.

Naše skúsenosti s inováciami

9 + 4 =

Rozhodnutie ministra k začiatku školského roka 2020/2021

So začiatkom školského roka 2020/21 dostanú riaditelia škôl i zákonní zástupcovia väčšie právomoci. Riaditelia v súvislosti s ochranou zdravia z dôvodu podozrenia na výskyt ochorenia COVID-19 môžu poskytnúť voľno aj v rozsahu viac ako päť dní a súčasne sa predlžuje...

ASŠŠZS: Dôležité informácie k začiatku školského roka

Vážená pani zriaďovateľka/riaditeľka, Vážený pán zriaďovateľ/riaditeľ, dovoľujeme si Vám poslať horúce dôležité informácie: MANUÁL MŠVVaŠ SR K ZAČIATKU ŠKOLSKÉHO ROKA Dňa 26. 8. 2020 boli všetky manuály AKTUALIZOVANÉ, zmenili sa hlavne vyhlásenia pre rodičov (zmena...

ASŠŠZS: Podieľame sa na tvorbe PHSR BSK, pridajte sa…

Zriaďovatelia súkromných škôl a školských zariadení na území Bratislavského samosprávneho kraja sa môžu svojimi plánovanými rozvojovými aktivitami na výhľadové obdobie do roku 2027 zapojiť do tvorby Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja BSK vyplnením údajov do...

BEDEKER ZRIAĎOVATEĽA: Ako viesť tím v nestabilných podmienkach?

Venujte si v predvečer začiatku nového školského roka 1 hodinu pre seba v podobe účasti na motivačnom webinári s medzinárodným trénerom manažérskych zručností P. Urbancom. Náš partner vo vzdelávaní Vám po letnom tréningovom kurze ponúkne svoje rady a skúsenosti, aby...

Pin It on Pinterest

Share This