Experimentálne overovanie je jednou z najdôležitejších súčastí fungovania mnohých súkromných škôl, ktoré sú vlajkovou loďou v dynamickom zavádzaní inovácií do vzdelávacieho systému. Vďaka experimentálnemu overovaniu na Slovensku v súčasnosti fungujú napr. Montessori a waldorfské systémy, integrované tematické vyučovanie, Daltonský plán, Feuersteinova metóda a mnoho iných projektov a študijných či učebných odborov, ktoré by inak nevznikli a ďalšie školy by ich nemohli prevziať.

Experimentálne overovanie obsahu, metód a foriem vyučovania pod odbornou garanciou vysokoškolských pedagógov alebo Štátneho pedagogického ústavu bolo a je spravidla výsledkom symbiózy motivácie riaditeľa a kolektívu nadšencov a expertov a času, ktorý nad rámec úväzku venujú téme. Financovanie celého procesu je spravidla výsledkom podpory nimi vypracovaných kvalitných projektov z nadácií či fondov alebo priamo z rozpočtu súkromných škôl. Sú to zabehané procesy, ktoré nie sú závislé na štátnom rozpočte.

Poslanecká novela Zákona 245/2008 Z.z. Školského zákona, s výrazným obmedzením experimentálneho overovania obsahu, foriem a metód vyučovania, ktorým sa do systému vzdelávania dostávali pedagogické inovácie alebo nové študijné či učebné odbory, sa má bez konzultácií so zainteresovanými aktérmi a bez možnosti pripomienok zo školskej praxe priamo schvaľovať v Národnej rade SR.

Poslanecká novela Zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov

„Osobne ma návrh nahneval, pretože to považujem za zrušenie jedinej oficiálnej možnosti, ako inovovať pedagogickú prax „zdola“, z vlastnej iniciatívy učiteľov a učiteliek v praxi, často v spolupráci s odborníkmi, ktorí sa téme venujú na expertnej úrovni. Súčasne, nie som presvedčená, že na ministerstve sú dostatočné personálne kapacity na odborné prideľovanie garantov a na vytváranie systematickej a vzájomne obohacujúcej spolupráce materských, základných a stredných škôl s učiteľskými vysokými školami.“

Chceme poznať Váš názor

Vyplnenie dotazníka k experimentálnemu overovaniu (EO) Vám zaberie iba niekoľko minút, ale veľmi pomôže pri pripomienkovaní legislatívneho návrhu novely Školského zákona.

Ak experimentálne overovanie nerealizujete, ale chceli by ste pri presadzovaní pedagogických inovácií pomôcť inak, napíšte nám prosím, a krátko popíšte, akým inováciám v školstve sa venujete.

Naše skúsenosti s inováciami

9 + 11 =

ASŠŠZS: Žiadame upresnenia k otvoreniu školského roka

ASŠŠZS  dňa 20. augusta 2020 na základe podnetov svojich členov a v mene zriaďovateľov a riaditeľov súkromných škôl a školských zariadení na Slovensku požiadala Úrad verejného zdravotníctva SR o upresnenie záväzných pokynov vyplývajúcich z opatrení hlavne pri...

Do 15. 9. 2020 BEDEKER ZRIAĎOVATEĽA: Manažérske impulzy

Ak ste zriaďovateľom/riaditeľom súkromnej školy alebo školského zariadenia, úspech celého kolektívu je priamo úmerný Vašim líderským schopnostiam a manažérskym zručnostiam. Zdokonaľte si ich už počas tohto leta v tréningovom programe s Petrom Urbancom (z webinára Riaditeľ ako líder zmeny), ktorý Vám prinášame s výraznou zľavou. Potrebujete prístup na internet (nie stále), čas pre svoj rozvoj a chuť na sebe pracovať.

Médiá: E. Ohraďanová pre TV JOJ o bezpečnosti detí po vrútockej tragédii

Po útoku na základnej škole vo Vrútkach dňa 11.6.2020 sa politici a najvyšší predstavitelia školských združení, škôl i príslušných úradov začali intenzívnejšie venovať téme bezpečnosti na školách. V tejto súvislosti redaktorka TV JOJ Miroslava Štrbáková Urbanovičová oslovila aj ASŠŠZS:

Vrútocká tragédia: Vyjadrujeme hlbokú sústrasť

Eva Ohraďanová, štatutárna zástupkyňa ASŠŠZS: Veľmi sa nás dotkla tragédia, ktorá sa odohrala v jednej z vrútockých škôl. Mimoriadne oceňujeme a vážime si odvahu zástupcu riaditeľa, ktorý neváhal postaviť sa na ochranu detí aj za cenu vlastného života.

Pin It on Pinterest

Share This