Experimentálne overovanie je jednou z najdôležitejších súčastí fungovania mnohých súkromných škôl, ktoré sú vlajkovou loďou v dynamickom zavádzaní inovácií do vzdelávacieho systému. Vďaka experimentálnemu overovaniu na Slovensku v súčasnosti fungujú napr. Montessori a waldorfské systémy, integrované tematické vyučovanie, Daltonský plán, Feuersteinova metóda a mnoho iných projektov a študijných či učebných odborov, ktoré by inak nevznikli a ďalšie školy by ich nemohli prevziať.
Experimentálne overovanie obsahu, metód a foriem vyučovania pod odbornou garanciou vysokoškolských pedagógov alebo Štátneho pedagogického ústavu bolo a je spravidla výsledkom symbiózy motivácie riaditeľa a kolektívu nadšencov a expertov a času, ktorý nad rámec úväzku venujú téme. Financovanie celého procesu je spravidla výsledkom podpory nimi vypracovaných kvalitných projektov z nadácií či fondov alebo priamo z rozpočtu súkromných škôl. Sú to zabehané procesy, ktoré nie sú závislé na štátnom rozpočte.
Poslanecká novela Zákona 245/2008 Z.z. Školského zákona, s výrazným obmedzením experimentálneho overovania obsahu, foriem a metód vyučovania, ktorým sa do systému vzdelávania dostávali pedagogické inovácie alebo nové študijné či učebné odbory, sa má bez konzultácií so zainteresovanými aktérmi a bez možnosti pripomienok zo školskej praxe priamo schvaľovať v Národnej rade SR.
Poslanecká novela Zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov
„Osobne ma návrh nahneval, pretože to považujem za zrušenie jedinej oficiálnej možnosti, ako inovovať pedagogickú prax „zdola“, z vlastnej iniciatívy učiteľov a učiteliek v praxi, často v spolupráci s odborníkmi, ktorí sa téme venujú na expertnej úrovni. Súčasne, nie som presvedčená, že na ministerstve sú dostatočné personálne kapacity na odborné prideľovanie garantov a na vytváranie systematickej a vzájomne obohacujúcej spolupráce materských, základných a stredných škôl s učiteľskými vysokými školami.“
Chceme poznať Váš názor
Ak experimentálne overovanie nerealizujete, ale chceli by ste pri presadzovaní pedagogických inovácií pomôcť inak, napíšte nám prosím, a krátko popíšte, akým inováciám v školstve sa venujete.
Naše skúsenosti s inováciami
ASŠŠZ žiada opravu metodickej príručky pre poradne
Metodická príručka k zberu dát za neštátne poradenské zariadenia prichádza neskoro ASŠŠZ starostlivo sleduje jednotlivé kroky transformácie poradenského systému s obavou, aby zo dňa na deň neprišlo o odbornú starostlivosť viac ako 45 000 detí, ktoré sú v súčasnosti...
ASŠŠZ: stanovisko k vízii kurikulárnej reformy a stratégii jej aplikácie
ASŠŠZ považuje kurikulárnu reformu za nevyhnutný medzník pri nastavovaní zmien v oblasti školstva, ktoré budú reagovať na výzvy 21. storočia.
ASŠŠZ na udeľovaní štátnych vyznamenaní
Ako na Nový rok, tak po celý rok – 1. januára 2023 sa Eva Ohraďanová, prezidentka ASŠŠZ spolu s Danielom Masarovičom, prezidentom Združenia katolíckych škôl Slovenska, ocitli v spoločnosti skvelých ľudí – na Slávnostnej ceremónii udeľovania štátnych vyznamenaní pri príležitosti 30. výročia vzniku Slovenskej republiky.
2023: Všetko dobré, súkromné školy a súkromné školské zariadenia!
Ako na Nový rok, tak po celý rok – 1. januára 2023 sa Eva Ohraďanová, prezidentka ASŠŠZ spolu s Danielom Masarovičom, prezidentom Združenia katolíckych škôl Slovenska ocitli v spoločnosti skvelých ľudí. Vážime si pozvanie, ktoré sme dostali.
Webbonusy pre členov ASŠŠZ
Webbonusy na rok 2023 (aktualizácia 31. 3. 2023) Členovia ASŠŠZ, ktorí majú riadne uhradený členský príspevok, majú nárok na benefit v podobe 2 webbonusov ročne. Webbonus: je neprenosný nie je prevoditeľný na peniaze slúži na bezplatný vstup člena (jedna IP adresa s...
BEDEKER ZRIAĎOVATEĽA: Od VZN k zmluve 4. (pozvánka)
Na webinári získate súhrn základných informácií o zmluvách a ich dodatkoch v kontexte zmien na rok 2023. Na vaše otázky odpovedá právny expert doc. JUDr. Jozef Tekeli, PhD. Webinárom Vás budú sprevádzať: E. Ohraďanová (ASŠŠZ) a M. Čurlík (AEŠS).