Experimentálne overovanie je jednou z najdôležitejších súčastí fungovania mnohých súkromných škôl, ktoré sú vlajkovou loďou v dynamickom zavádzaní inovácií do vzdelávacieho systému. Vďaka experimentálnemu overovaniu na Slovensku v súčasnosti fungujú napr. Montessori a waldorfské systémy, integrované tematické vyučovanie, Daltonský plán, Feuersteinova metóda a mnoho iných projektov a študijných či učebných odborov, ktoré by inak nevznikli a ďalšie školy by ich nemohli prevziať.
Experimentálne overovanie obsahu, metód a foriem vyučovania pod odbornou garanciou vysokoškolských pedagógov alebo Štátneho pedagogického ústavu bolo a je spravidla výsledkom symbiózy motivácie riaditeľa a kolektívu nadšencov a expertov a času, ktorý nad rámec úväzku venujú téme. Financovanie celého procesu je spravidla výsledkom podpory nimi vypracovaných kvalitných projektov z nadácií či fondov alebo priamo z rozpočtu súkromných škôl. Sú to zabehané procesy, ktoré nie sú závislé na štátnom rozpočte.
Poslanecká novela Zákona 245/2008 Z.z. Školského zákona, s výrazným obmedzením experimentálneho overovania obsahu, foriem a metód vyučovania, ktorým sa do systému vzdelávania dostávali pedagogické inovácie alebo nové študijné či učebné odbory, sa má bez konzultácií so zainteresovanými aktérmi a bez možnosti pripomienok zo školskej praxe priamo schvaľovať v Národnej rade SR.
Poslanecká novela Zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov
„Osobne ma návrh nahneval, pretože to považujem za zrušenie jedinej oficiálnej možnosti, ako inovovať pedagogickú prax „zdola“, z vlastnej iniciatívy učiteľov a učiteliek v praxi, často v spolupráci s odborníkmi, ktorí sa téme venujú na expertnej úrovni. Súčasne, nie som presvedčená, že na ministerstve sú dostatočné personálne kapacity na odborné prideľovanie garantov a na vytváranie systematickej a vzájomne obohacujúcej spolupráce materských, základných a stredných škôl s učiteľskými vysokými školami.“
Chceme poznať Váš názor
Ak experimentálne overovanie nerealizujete, ale chceli by ste pri presadzovaní pedagogických inovácií pomôcť inak, napíšte nám prosím, a krátko popíšte, akým inováciám v školstve sa venujete.
Naše skúsenosti s inováciami
Financovanie: Zmluvy a dodatky vo výklade zákona z MŠVVaŠ SR
Je potrebné, aby dodatky reflektovali daňovú prognózu, ktorá je na celý kalendárny rok Je potrebné, aby obec alebo vyšší územný celok pri dodatku zmluvy pre zostávajúce obdobie rozpočtového roka upravila výšku finančných prostriedkov, ktoré majú byť poukázané...
OKTÓBER 2022 (pripravovaná legislatíva + kľúčové dokumenty)
Rokovania Legislatívnej rady vlády SR Na program 64.-66. zasadnutia neboli predložené žiadne zákony priamo súvisiace so školstvom a vzdelávaním.Rokovania Vlády SR 108. rokovanie, 5. 10. 2022 4. Správa o plnení opatrení vyplývajúcich z Národného programu rozvoja...
Spomienka na G. Rovňáka
ASŠŠZ so smútkom spomína na Gabriela Rovňáka Koncom minulého týždňa navždy opustil naše rady zakladateľ 1. súkromnej základnej umeleckej školy na Slovensku a dirigent speváckeho zboru Cannes Gabriel Rovňák. Gabriel Rovňák má za sebou úspešný život zanieteného pedagóga...
MPK: Predbežná informácia k pripravovaným zmenám vyhlášky č. 527/2007 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež
Zmena teploty v triedach predškolských zariadení, sortiment v školských bufetoch i automatoch na stravu…
SEPTEMBER 2022 (pripravovaná legislatíva + kľúčové dokumenty)
aktualizácia: 27. 9. 2022
ASŠŠZ nie je spokojná s doterajším postupom prác na kurikulárnej reforme
ASŠŠZ nie je spokojná s doterajším postupom prác na kurikulárnej reforme a vyjadruje obavy, či sa úvodné predstavy a časový harmonogram dokážu splniť pri dodržaní kvalitnej zmeny.