Experimentálne overovanie je jednou z najdôležitejších súčastí fungovania mnohých súkromných škôl, ktoré sú vlajkovou loďou v dynamickom zavádzaní inovácií do vzdelávacieho systému. Vďaka experimentálnemu overovaniu na Slovensku v súčasnosti fungujú napr. Montessori a waldorfské systémy, integrované tematické vyučovanie, Daltonský plán, Feuersteinova metóda a mnoho iných projektov a študijných či učebných odborov, ktoré by inak nevznikli a ďalšie školy by ich nemohli prevziať.
Experimentálne overovanie obsahu, metód a foriem vyučovania pod odbornou garanciou vysokoškolských pedagógov alebo Štátneho pedagogického ústavu bolo a je spravidla výsledkom symbiózy motivácie riaditeľa a kolektívu nadšencov a expertov a času, ktorý nad rámec úväzku venujú téme. Financovanie celého procesu je spravidla výsledkom podpory nimi vypracovaných kvalitných projektov z nadácií či fondov alebo priamo z rozpočtu súkromných škôl. Sú to zabehané procesy, ktoré nie sú závislé na štátnom rozpočte.
Poslanecká novela Zákona 245/2008 Z.z. Školského zákona, s výrazným obmedzením experimentálneho overovania obsahu, foriem a metód vyučovania, ktorým sa do systému vzdelávania dostávali pedagogické inovácie alebo nové študijné či učebné odbory, sa má bez konzultácií so zainteresovanými aktérmi a bez možnosti pripomienok zo školskej praxe priamo schvaľovať v Národnej rade SR.
Poslanecká novela Zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov
„Osobne ma návrh nahneval, pretože to považujem za zrušenie jedinej oficiálnej možnosti, ako inovovať pedagogickú prax „zdola“, z vlastnej iniciatívy učiteľov a učiteliek v praxi, často v spolupráci s odborníkmi, ktorí sa téme venujú na expertnej úrovni. Súčasne, nie som presvedčená, že na ministerstve sú dostatočné personálne kapacity na odborné prideľovanie garantov a na vytváranie systematickej a vzájomne obohacujúcej spolupráce materských, základných a stredných škôl s učiteľskými vysokými školami.“
Chceme poznať Váš názor
Ak experimentálne overovanie nerealizujete, ale chceli by ste pri presadzovaní pedagogických inovácií pomôcť inak, napíšte nám prosím, a krátko popíšte, akým inováciám v školstve sa venujete.
Naše skúsenosti s inováciami
Do 18. 9. 2020: Mapujeme rozmiestnenie a kapacitu MŠ v BSK, zapojte sa!
Pozývame zriaďovateľov a riaditeľov predškolských zariadení (bez ohľadu na to, či sú zaradení v Sieti školských zariadení) na území Bratislavského samosprávneho kraja, aby sa zapojili do prípravy tematického atlasu o Bratislave a okolí, ktorý pripravuje Katedra...
Poznáte základné pravidlá, ako naštartovať fungovanie kolektívu v nestabilných podmienkach?
Záznam webináraV predvečer začiatku nového školského roka Vás štatutárna zástupkyňa Eva Ohraďanová a medzinárodný tréner manažérskych zručností P. Urbanec privítali na motivačnom webinári. Náš partner vo vzdelávaní Vám po letnom tréningovom kurze ponúkol svoje rady a...
Žilinská župa plní sľub – mení financovanie z originálnych kompetencií na „predkoronový“ stav
Nastavenie financovania neštátnych škôl a školských zariadení z originálnych kompetencií Žilinského samosprávneho (ŽSK) kraja sa bude meniť a v dohľadnom čase by sa malo vrátiť na predkoronovú úroveň. Vyplýva to z pracovného stretnutia, na ktorom predsedníčka ŽSK...
7. 10. 2020: BEDEKER ZRIAĎOVATEĽA: Právne minimum o VZN (právne minimum, aplikačné skúsenosti a diskusia)
O webinári Webinár nadväzuje na júnové online stretnutie s Ingrid Veverkovou s názvom BEDEKER ZRIAĎOVATEĽA: Čo treba vedieť o VZN? JUDr. Jozef Tekeli, PhD., právny expert na VZN a autor publikácie VŠEOBECNE ZÁVÄZNÉ NARIADENIA V ŠKOLSTVE zosumarizuje najčastejšie...
Do 4.9.2020: Výzva účasti na príprave PHSR pre školy/školské zariadenia v BSK
Vo štvrtok 3. 9. 2020 v čase od 15.00 - 16. 00 h budeme online, aby sme Vám odpovedali na Vaše otázky, ak ešte stále váhate, či sa svojimi plánovanými rozvojovými aktivitami na výhľadové obdobie do roku 2027 máte zapojiť zapojiť do tvorby Programu hospodárskeho a...
ASŠŠZS: #2020_2021mytodame
Čas na zmeny dozrel a preto nového školského roka 2020/2021 vstupujeme odhodlaní využiť mimoriadnu situáciu, ktorá nás motivuje k zmenám, ktoré sa doteraz nedali alebo nechceli uskutočniť. Predchádzajúce mesiace v minulom školskom roku v súkromných školách a školských...