Experimentálne overovanie je jednou z najdôležitejších súčastí fungovania mnohých súkromných škôl, ktoré sú vlajkovou loďou v dynamickom zavádzaní inovácií do vzdelávacieho systému. Vďaka experimentálnemu overovaniu na Slovensku v súčasnosti fungujú napr. Montessori a waldorfské systémy, integrované tematické vyučovanie, Daltonský plán, Feuersteinova metóda a mnoho iných projektov a študijných či učebných odborov, ktoré by inak nevznikli a ďalšie školy by ich nemohli prevziať.

Experimentálne overovanie obsahu, metód a foriem vyučovania pod odbornou garanciou vysokoškolských pedagógov alebo Štátneho pedagogického ústavu bolo a je spravidla výsledkom symbiózy motivácie riaditeľa a kolektívu nadšencov a expertov a času, ktorý nad rámec úväzku venujú téme. Financovanie celého procesu je spravidla výsledkom podpory nimi vypracovaných kvalitných projektov z nadácií či fondov alebo priamo z rozpočtu súkromných škôl. Sú to zabehané procesy, ktoré nie sú závislé na štátnom rozpočte.

Poslanecká novela Zákona 245/2008 Z.z. Školského zákona, s výrazným obmedzením experimentálneho overovania obsahu, foriem a metód vyučovania, ktorým sa do systému vzdelávania dostávali pedagogické inovácie alebo nové študijné či učebné odbory, sa má bez konzultácií so zainteresovanými aktérmi a bez možnosti pripomienok zo školskej praxe priamo schvaľovať v Národnej rade SR.

Poslanecká novela Zákona č. 245/2008 o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov

„Osobne ma návrh nahneval, pretože to považujem za zrušenie jedinej oficiálnej možnosti, ako inovovať pedagogickú prax „zdola“, z vlastnej iniciatívy učiteľov a učiteliek v praxi, často v spolupráci s odborníkmi, ktorí sa téme venujú na expertnej úrovni. Súčasne, nie som presvedčená, že na ministerstve sú dostatočné personálne kapacity na odborné prideľovanie garantov a na vytváranie systematickej a vzájomne obohacujúcej spolupráce materských, základných a stredných škôl s učiteľskými vysokými školami.“

Chceme poznať Váš názor

Vyplnenie dotazníka k experimentálnemu overovaniu (EO) Vám zaberie iba niekoľko minút, ale veľmi pomôže pri pripomienkovaní legislatívneho návrhu novely Školského zákona.

Ak experimentálne overovanie nerealizujete, ale chceli by ste pri presadzovaní pedagogických inovácií pomôcť inak, napíšte nám prosím, a krátko popíšte, akým inováciám v školstve sa venujete.

Naše skúsenosti s inováciami

13 + 6 =

Prijímacie skúšky 2020: Ťažiskom je prospech žiaka

Stredné školy budú prijímať žiakov 9. ročníkov ZŠ podla prospechu, zároveň sa až na 7. máj 2020 posunul termín na zverejnenie kritérií na prijímacie konanie na stredné školy. Podľa pôvodného plánu riaditelia stredných škôl mali zverejniť kritériá do 28. apríla...

Odborná sekcia MŠ: Iniciovali sme otvorenú komunikáciu aj na Facebooku

Odborná sekcia materských škôl:iveta.pavlikova@sukromneskoly.skPrvá pokusná prechádzka po prázdnych triedach s kamerou na mobile v živom vysielaní priniesla silnú odozvu od našich detí. Nadšene si prezerali im známe priestory, ich vešiačiky v šatniach, boxíky s...

ASŠŠZS: Iniciujeme spoločné stretnutie so zástupcami všetkých zriaďovateľov

Štatutárna zástupkyňa ASŠŠZS Eva Ohraďanová požiadala listom ministra školstva B. Gröhlinga o zorganizovanie spoločného stretnutia zástupcov všetkých zriaďovateľov (ZMOS, KBS, ASŠŠZS). Cieľom stretnutia by malo byť navrhnúť riešenia na pomoc všetkým školám a školským zariadeniam, ktoré nebudú na úkor určitého typu zriaďovateľa.

Pin It on Pinterest

Share This