SITA: Školy zostávajú zatvorené. Ako situácia ovplyvní vzdelanie detí a kto pomôže rodičom

SITA: Školy zostávajú zatvorené. Ako situácia ovplyvní vzdelanie detí a kto pomôže rodičom

SITA: Školy zostávajú zatvorené. Ako situácia ovplyvní vzdelanie detí a kto pomôže rodičom
Comments

Written by

Príspevok tlačovej agentúry SITA prináša pohľady na zatvorenie škôl, súčasnú pandemickú situáciu i opatrenia na zabepečenie dištančnej formy vzdelávania. V rozhovore sú spracované aj odpovede z rozhovoru s E. Ohraďanovou, prezidentkou ASŠŠZS.

„Celé roky sme sa odhodlávali k zmenám v hodnotení, prístupe k učeniu, digitalizácii učebných materiálov, ale až „vďaka“ pandémii boli pružne zavedené do systému a veríme, že v budúcnosti prinesú žiakom viac osohu. Celkový dopad však zistíme až s odstupom niekoľkých rokov.“

ASŠŠZS: #2020_2021mytodame

Čas na zmeny dozrel a preto nového školského roka 2020/2021 vstupujeme odhodlaní využiť mimoriadnu situáciu, ktorá nás motivuje k zmenám, ktoré sa...

Ďalšie príspevky zo sekcie

Návod: Ako sa pripojiť na webinár

Návod: Ako sa pripojiť na webinár

Platforma CISCO WEBEX Pretože sa snažíme vytvoriť bezpečný priestor na online komunikáciu, používame aplikáciu CISCO WEBEX, ktorá zabezpečuje nielen...

14. január 2022

EDUweek 2022/02 – súhrn najnovších informácií v oblasti školstva a vzdelávania

13. január 2022

13. január 2022

Upozornenie členom ASŠŠZ na riziko zneužitia dobrého mena a výzva na presadzovanie korektných vzťahov a rovnocenného dialógu na všetkých úrovniach.

E. Ohraďanová pre SITA: Stále sme v nepoznanej situácii

E. Ohraďanová pre SITA: Stále sme v nepoznanej situácii

E. Ohraďanová pre SITA: Stále sme v nepoznanej situácii
Comments

Written by

O tom, ako s odstupom času vnímame pandemickú situáciu, o jej dopade na vzdelanie žiakov, ale aj o blízkej budúcnosti – príprave návratu žiakov do škôl, hovorí Eva Ohraďanová, prezidentka ASŠŠZS pre agentúru SITA:

„Celé roky sme sa odhodlávali k zmenám v hodnotení, prístupe k učeniu, digitalizácii učebných materiálov, ale až „vďaka“ pandémii boli pružne zavedené do systému a veríme, že v budúcnosti prinesú žiakom viac osohu. Celkový dopad však zistíme až s odstupom niekoľkých rokov.“

O tom, ako s odstupom času vnímame pandemickú situáciu, o jej dopade na vzdelanie žiakov, ale aj o blízkej budúcnosti – príprave návratu žiakov do škôl, hovorí Eva Ohraďanová, prezidentka ASŠŠZS pre agentúru SITA:

Považujete ohlásené zmeny za to najlepšie riešenie? Aké opatrenia by ste navrhovali Vy?

Riešenia ministerstva sú z nášho pohľadu lepšie pripravené ako v ostatnom školskom roku. Oceňujeme otvorený dialóg s ministrom, vďaka ktorému sme aj dnes lepšie informovaní a vieme lepšie pripraviť na zmeny. Stále sme však v doteraz nepoznanej situácii. S odstupom času vnímame aj riešenia z 1. vlny pandémie inou optikou, a aj v budúcnosti budeme súčasné zmeny hodnotiť inak ako teraz.

V rámci opatrení vidíme ešte možnosti zúročenia pandemických skúseností štátov z Európskej únie, ktoré majú viac skúseností, napr. aj s dištančným vzdelávaním.

Aký môžu mať dopad na vzdelanie žiakov?

V tomto momente nikto z nás nevie s určitosťou posúdiť celoplošný dopad pandémie na žiakov a ich vzdelanie. Verejnosť sa objektívne obáva, že mladá generácia bude po pandémii „osprostená“, menej zdatná, ale na druhej strane nám táto kríza obnažila zastaralý systém, napr. koľko zbytočností sa deti učia, že pre vzdelanie nie sú dôležité budovy a podobne. Práve v dištančnom vzdelávaní mnohé introvertnejšie deti dosahujú lepšie výsledky, nakoľko im individuálny prístup bez tlaku na okamžitý výsledok lepšie vyhovuje…

Celé roky sme sa odhodlávali k zmenám v hodnotení, prístupe k učeniu, digitalizácii učebných materiálov, ale až „vďaka“ pandémii boli pružne zavedené do systému a veríme, že v budúcnosti prinesú žiakom viac osohu. Celkový dopad však zistíme až s odstupom niekoľkých rokov.

Nedostávajú žiaci vzdelanie na nižšej úrovni? Dá sa tento „deficit“ v budúcnosti nahradiť?

Otázka je, čo je vlastne vzdelávanie na „vysokej úrovni“ v 21. storočí? To, čo dnes vo väčšine škôl žiaci dostávajú, je často len skupina súborov encyklopedických vedomostí. Dnes už niet pochýb o tom, že niekoľko desaťročí budovaný obsah vzdelávania potrebuje radikálnu zmenu. Z tohto pohľadu ani vzdelávanie pred pandémiou nezaručovalo „vyššiu“ úroveň. Žiaci získajú menej encyklopedických vedomostí, otázkou je, či práve tento deficit nebude výhodou, ak bude nahradený rozvojom mäkkých zručností potrebných pre prácu v budúcnosti a poznaním seba samého.

V tomto procese kľúčovú úlohu zohrávajú pedagógovia, ktorí pochopili výzvu budúcnosti a prispôsobili vzdelávanie aj týmto potrebám. Tam, kde zotrvávajú na pôvodnom systéme vzdelávania a vlastne dištančne ani nevzdelávajú, môže to mať pre žiakov ďalekosiahly dopad.

Budú študenti stredných škôl dostatočne pripravení na prijímačky na vysokú školu?

Na vysokých školách, ktoré majú ako kritérium vstupu hlavne encyklopedické znalosti, môže byť uchádzač znevýhodnený. Treba si však uvedomiť, že podobné východisko majú na Slovensku takmer všetci žiaci posledných ročníkov. Pandémia aj tu akoby obnažila systém a otázku jeho prehodnotenia – ako nastaviť prechod na vysoké školy, čo má byť kľúčovým kritériom výberu… Celkove však vysoké školy po tomto pandemickom období nemôžu očakávať rovnakú pripravenosť uchádzačov, ako to bolo v predchádzajúcom období.

Sú školy schopné zabezpečiť testovanie zamestnancov a žiakov, ktorí sa budú vracať do škôl?

Z podnetov našich členov je zrejmé, že prístup k pretestovaniu je veľmi rôznorodý. Niektorí už dnes majú zriadené vlastné MOM, zapojili sa do pilotného pretestovania, iné dodnes riešia existenciu MOM a úlohu zodpovednosti, ktorá je na nich prenášaná. Nemáme skúsenosti s odvozom biologického odpadu, hlavne menšie školy nedisponujú zdravotníckym personálom či kapacitami na zabezpečenie odberového miesta.

Pre mnohých zriaďovateľov súkromných škôl je zabezpečenie testovania žiakov a rodičov veľmi náročnou úlohou, na druhej strane sú nastavení pružne reagovať a hľadať spôsoby skorého návratu žiakov do škôl.

Posunulo sa dištančné vzdelávanie dopredu oproti prvej vlne pandémie? Aké sú jeho najväčšie problémy? Aké máte postrehy k tejto forme vzdelávania?

Ani v otázke dištančného vzdelávania nemôžeme paušalizovať. Máme vo svojom kruhu niekoľko škôl, ktoré boli na dištančné vzdelávanie veľmi dobre pripravené. Ďalšia skupina pripravila dištančné vzdelávanie od septembra a celkovo vieme skonštatovať, že online vzdelávanie považujú za kľúčové v tomto čase a zvládajú ho dobre.

ASŠŠZS: #2020_2021mytodame

Čas na zmeny dozrel a preto nového školského roka 2020/2021 vstupujeme odhodlaní využiť mimoriadnu situáciu, ktorá nás motivuje k zmenám, ktoré sa...

Ďalšie príspevky zo sekcie

Návod: Ako sa pripojiť na webinár

Návod: Ako sa pripojiť na webinár

Platforma CISCO WEBEX Pretože sa snažíme vytvoriť bezpečný priestor na online komunikáciu, používame aplikáciu CISCO WEBEX, ktorá zabezpečuje nielen...

14. január 2022

EDUweek 2022/02 – súhrn najnovších informácií v oblasti školstva a vzdelávania

13. január 2022

13. január 2022

Upozornenie členom ASŠŠZ na riziko zneužitia dobrého mena a výzva na presadzovanie korektných vzťahov a rovnocenného dialógu na všetkých úrovniach.

Plány ministerstva školstva na rok 2021

Plány ministerstva školstva na rok 2021

Plány ministerstva školstva na rok 2021
Comments

Written by

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR pripravuje na rok 2021 niekoľko zásadných legislatívnych zmien, o ktorých informovalo na svojom webe. K najvýraznejším zmenám by malo dôjsť v zabezpečení dostatočných kapacít v predprimárnom vzdelávaní, podpore a zavádzaniu digitálnych technológií do škôl i do online vzdelávania. V pozornosti ministerstva je aj inklúzia a budovanie podporných tímov a debyrokratizácia.

#materskeskoly

Ministerstvo sústreďuje pozornosť do oblastí, kde chýbajú miesta v materských školách, kde plánuje dobudovanie kapacít, zvýšenie finančného príspevku na vzdelávanie 5-ročných detí 15-percent na 43,75-percent životného minima), navýšenie financií pre vzdelávanie detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami). Pripravuje tiež register predškolských zariadení.

Financie: Fond obnovy

#zakladneskoly #stredneskoly #digitalizaciavzdelavania

Vybavenie špecializovaných učební digitálnou technikou, zvyšovanie digitálnej gramotnosti žiakov, vzdelávanie riaditeľov a učiteľov v oblasti práce s digitálnymi technológiami, vytvorenie pozície „koordinátor digitálnych technológií“, zvýšenie rýchlosti pripojenia škôl na internet, prechod na elektronickú formu externých testov, využívanie digitálnych technológií vo výučbe i skúškach, vytvorenie základnej sady vzdelávacích videí aj v jazykoch národnostných menšín.

Financie: eurofondy, REACT-EU, Fond obnovy

#zakladneskoly #CSPPaCPPPaP #inkluzia #podpornetimy

Ministerstvo plánuje kľúčové zmeny pri inklúzii detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, tvorbu inkluzívnych tímov, vytvorenie Katalógu podporných opatrení, modernizáciu diagnostiky a vytvorenie štandardov a zároveň debarierizáciu a desegregáciu škôl.

Financie: Fond obnovy

#zriadovatelia #materskeskoly #zakladneskoly

Kľúčové zmeny smerujú k debyrokratizácii v školách/školských zariadeniach zjednodušením administratívnych postupov pri školách v prírode, zníženie administratívnej záťaže riaditeľov aj v materských a základných školách,  zjednodušenie štruktúry a obsahu správ o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach škôl a školských zariadení.

Podrobnejšie informácie o pripravovaných zmenách:

ASŠŠZS: #2020_2021mytodame

Čas na zmeny dozrel a preto nového školského roka 2020/2021 vstupujeme odhodlaní využiť mimoriadnu situáciu, ktorá nás motivuje k zmenám, ktoré sa...

Ďalšie príspevky zo sekcie

Návod: Ako sa pripojiť na webinár

Návod: Ako sa pripojiť na webinár

Platforma CISCO WEBEX Pretože sa snažíme vytvoriť bezpečný priestor na online komunikáciu, používame aplikáciu CISCO WEBEX, ktorá zabezpečuje nielen...

14. január 2022

EDUweek 2022/02 – súhrn najnovších informácií v oblasti školstva a vzdelávania

13. január 2022

13. január 2022

Upozornenie členom ASŠŠZ na riziko zneužitia dobrého mena a výzva na presadzovanie korektných vzťahov a rovnocenného dialógu na všetkých úrovniach.

Školská legislatíva v roku 2021

Školská legislatíva v roku 2021

Školská legislatíva v roku 2021
Comments

Written by

Legislatívne zmeny čakajú regionálne školstvo v roku 2021? V súlade s Programovým vyhlásením Vlády SR na roku 2020-2024 očakávame v roku 2021 zásadné zmeny viacerých zákonov (vyberáme z Rámcového plánu legislatívnych úloh vlády SR na VIII. volebné obdobie):

Zákony v oblasti regionálneho školstva

1. štvrťrok:

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (MPSVR SR): #materskeskoly #zakladneskoly

Záväzok Programového vyhlásenia vlády SR v oblasti rodiny zaviesť „SOS príspevok“ vyplácaný v mimoriadnych situáciách, keď dotknutá rodina nespadá do žiadnej skupiny sociálnej pomoci. Cieľom návrhu zákona bude úprava dotácie na podporu humanitárnej pomoci, dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom detí v ZŠ a MŠ (zvýšenie sumy dotácie), riešenie dlhodobého problému podpory strešných reprezentatívnych organizácií chrániacich práva a právom chránené záujmy osôb so zdravotným postihnutím a detí.

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (MŠVVaŠ SR):  #materskeskoly #zakladneskoly #stredneskoly #ZUS #CSPPaCPPPaP #skolskezariadenia #zriadovatelia

Zavedenie novej učebnicovej politiky vrátane otvorenia trhu s učebnicami. Reforma výchovného poradenstva. Rozšírenie prístupnosti k rannej starostlivosti a predprimárnemu vzdelávaniu. Úprava inkluzívneho prístupu k výchove a vzdelávaniu žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (MŠVVaŠ SR): #materskeskoly #zakladneskoly #stredneskoly #ZUS

Skvalitnenie prípravy pedagogických a odborných zamestnancov na zvyšovanie kvality poskytovaného vzdelávania na všetkých stupňoch vzdelávania, úprava atestácií. 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (MŠVVaŠ SR): #materskeskoly #zakladneskoly #stredneskoly #ZUS #CSPPaCPPPaP #skolskezariadenia #zriadovatelia

Podnety z aplikačnej praxe v oblasti správy v školstve. Riadenie škôl a školských zariadení je potrebné modernizovať na úroveň dobre spravovaných organizácií.

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (MŠVVaŠ SR): #stredneskoly

Regulácia počtu žiakov v učebných odboroch (F) v stredných odborných školách, ktorých absolvovaním žiak získa nižšie stredné odborné vzdelanie.Vytvorenie predpokladov pre individualizáciu vzdelávacích ciest – vytvorenie predpokladov pre možnosť bezprostrednej reakcie vzdelávacieho systému na výrazné štrukturálne zmeny na trhu práce ako dôsledku nástupu Priemyselnej revolúcie 4.0 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 310/2019 Z. z. o Fonde na podporu športu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (MŠVVaŠ SR): #zakladneskoly #stredneskoly #ZUS #skolskezariadenia

Zvýšenie prehľadnosti a zrozumiteľnosti právnej úpravy športu, zachovanie a upevnenie transparentnosti a úprava zmluvných vzťahov aktérov v oblasti športu. Vytvorenie jednotnej a systémovej právnej úpravy na zavedenie voľnočasových poukazov.

2. štvrťrok:

Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 200/2019 Z. z. o poskytovaní pomoci na dodávanie a distribúciu ovocia, zeleniny, mlieka a výrobkov z nich pre deti a žiakov v školách (MPRV SR): #materskeskoly #zakladneskoly #stredneskoly

Potreba aktualizácie výšky pomoci na dodávanie alebo distribúciu mliečnych výrobkov a výrobkov z ovocia a zeleniny v novom školskom roku 2021/2022.

 Iné zákony dôležité aj pre zriaďovateľov súkromných škôl:

1. štvrťrok:

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (MS SR): #zriadovatelia #obcianskezdruzenia

Realizácia Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky v oblasti slobodného prístupu k informáciám posilňovaním práva na informácie. 

4. štvrťrok:

Návrh zákona o štátnom rozpočte na rok 2022 (MF SR): #zriadovatelia

Predkladá sa podľa článku 58 Ústavy SR a podľa § 4 ods. 3 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov. 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (MF SR): #zriadovatelia #obcianskezdruzenia

Posilnenie financovania mimovládnych organizácií, posúdenie možnosti rozšírenia asignácie podielu dane z príjmu, transparentná a efektívna podpora mimovládnych neziskových organizácií z verejných a európskych zdrojov, podpora zdravotníckym pracovníkom znížením daňového základu o výdavky súvisiace s absolvovanými vzdelávacími podujatiami, zvýšenie daňového bonusu na všetky deti na dvojnásobok a na tretie a ďalšie dieťa na trojnásobok súčasného stavu a naviazanie úrovne daňového bonusu na výšku životného minima, možnosť odpočtu zaplatených úrokov z bývania z daňového základu podľa počtu detí, zdanenie výsluhových dôchodkov bývalým príslušníkom komunistickej Štátnej bezpečnosti, opätovné zavedenie nezdaniteľnej časti základu dane na dobrovoľné príspevky do II. piliera, prekonanie ekonomickej a sociálnej krízy vyvolanej COVID 19 pandémiou a to zvyšovanie miezd, sociálnych istôt a životnej úrovne občanov SR, naviazanie daňových a odvodových parametrov a úľav na minimálnu mzdu, audit hlásení a výkazov vyžadovaných štátom a ich zjednodušenie a zníženie ich počtu, audit a spresnenie systému poplatkov, zváženie návratu k systému rovnej dane. 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 406/2011 Z. z. o dobrovoľníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (MV SR): #zriadovatelia #obcianskezdruzenia

Plnenie úloh B.9. a B.10. Akčného plánu Koncepcie rozvoja občianskej spoločnosti na Slovensku na roky 2019 – 2020 schváleného uznesením vlády SR č. 360 z 21. augusta 2019 s cieľom podpory dobrovoľníctva.V súčinnosti s Úradom splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti sa pripraví návrh mechanizmu priamej štátnej podpory dobrovoľníckych programov za účelom podpory dobrovoľníctva v rôznych oblastiach, vrátane podpory rozvoja dobrovoľníctva ako dôležitého piliera civilnej ochrany. 

Návrh zákona o postavení národnostných menšín (ÚV SR): #zriadovatelia #obcianskezdruzenia

Realizácia Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky v časti “Národnostné menšiny” s cieľom upraviť postavenie národnostných menšín a dôsledne aplikovať a precizovať ich práva garantované Ústavou SR. 

Zdroj informácií:

Prečítajte si tiež:

Tento zoznam je orientačný, pretože nevylučuje predloženie aj iných zákonov/noviel zákonov formou poslaneckej iniciatívy, predloženie ďalších zákonov, ako reakcie na bezprostrednú vzniknutú situáciu v skrátenom legislatívnom konaní, atď.

ASŠŠZS: #2020_2021mytodame

Čas na zmeny dozrel a preto nového školského roka 2020/2021 vstupujeme odhodlaní využiť mimoriadnu situáciu, ktorá nás motivuje k zmenám, ktoré sa...

Ďalšie príspevky zo sekcie

Návod: Ako sa pripojiť na webinár

Návod: Ako sa pripojiť na webinár

Platforma CISCO WEBEX Pretože sa snažíme vytvoriť bezpečný priestor na online komunikáciu, používame aplikáciu CISCO WEBEX, ktorá zabezpečuje nielen...

14. január 2022

EDUweek 2022/02 – súhrn najnovších informácií v oblasti školstva a vzdelávania

13. január 2022

13. január 2022

Upozornenie členom ASŠŠZ na riziko zneužitia dobrého mena a výzva na presadzovanie korektných vzťahov a rovnocenného dialógu na všetkých úrovniach.

Pin It on Pinterest